Peeteli kyrka, Tallin
Foto: Rene Seeman

Peeteli församling i Tallin, Estland

Vår vänförsamling i Estland. En fristad för Tallinns behövande.

Svenska kyrkan i Järfälla är vänförsamling med Peeteli Kiriku i Tallinn, Estland. Samarbetet tog sin början 1996, då Järfällaprästen Lennart Ahlbäck och Peeteli församlings nuvarande direktor Mati Sinisaar började arbeta för att stötta Tallinns behövande barn och ungdomar och frigivna fångar.

Peeteli församling stöttar idag ca 135 utsatta familjer på olika sätt, och når därmed ca 300 barn och unga, varav omkring 17 barn som bor i kyrkan, och därmed får möjlighet till skolgång och trygghet. Tack vare det ekonomiska stödet från Järfälla församling kan Peeteli församling ge barnen studiehjälp, ordna sommaraktiviteter, ge deras familjer matpaket, och mycket mer.

Du kan stötta Peeteli församling med en gåva till Lennart Ahlbäcks minnesfond. Med vår hjälp kan församlingen fortsätta ge barn och ungdomar med svåra hemförhållanden en möjlighet till ett boende utan droger och våld. Och tack vare dig även driva sin dagverksamhet med undervisning, socialt stöd och fria måltider för barn i behov.

En hisnande skillnad i livsvillkor

Julklapparna från Järfälla församling nådde fram till barnhemmet i Peeteli till första advent. Läs här om en omtumlande resa.