Foto: Johannes Frandsen / Ikon

Dop

Dopet är Guds kärleksförklaring till varje människa, liten som stor. Här kan du läsa mer om vad dopet innebär och hur du bokar dop.

Boka dop

Gör det själv online när du vill, eller hör av dig så hjälper vi till! Här hittar du lediga doptider.

Boka dop

Se lediga doptider och skicka en bokningsförfrågan online! Du är också välkommen att höra av dig till oss, så hjälper vi dig.

Vi har särskilda tider för dopgudstjänster i alla församlingens fyra kyrkor. Din doppräst kommer i god tid att ta kontakt med dig för ett dopsamtal, då ni tillsammans utformar dopet.

Vad kostar det?

Det kostar ingenting att döpas in i Svenska kyrkan.

Mer om dopet

För dig som förälder kan dopet vara ett tecken på tacksamhet, att du har fått bli förälder till just denna lilla människa. I dopet finns också löftet om att Gud är med under livets alla dagar, oavsett vad som händer. Genom hela kyrkans historia har dopet varit den synliga bekräftelsen på varje människas självklara samhörighet med Gud.

På svenska kyrkans webbsida kan du läsa mer om dopet.

Dop för ungdomar och vuxna

Det är oftast barn som döps i Svenska kyrkans regi, men allt fler ungdomar och unga vuxna vill döpas. Det sker ofta i samband med konfirmationsläsning, efter undervisning eller i samband med en samtalsgrupp om kristen tro.

Dop och medlemskap

Dopet är grunden till medlemskap i Svenska kyrkan. Den som har döpts i ett annat kristet samfund är också välkommen som medlem i Svenska kyrkan, något nytt dop behövs inte. Enligt Svenska kyrkans ordning gäller ett kristet dop för alltid.