Musik i sommarkväll

Äntligen är sommaren här och så också pastoratets älskade konserter som sträcker sig över hela sommaren, från den 19 juni till 4 september.

Här kan du se hela sommarens program. Du kan också se hela programmet här och ladda ner en pdf till din dator.

Konserterna äger rum i Hakarps kyrka, Huskvarna kyrka och Öxnehagakyrkan.

Söndag 19 juni, Hakarps kyrka kl. 18
Lars Siggelin - Mitt innersta rum

Lasse siggelin från Jönköping är en trubadur i ordets bästa bemärkelse. Hans namn förknippas med mjuk och finstämd sång, vackra melodier och underfundiga och engagerande texter.

Tisdag 21 juni, Huskvarna kyrka kl. 19
Huskvarna musikkår - Musik i sommartid
Elisabeth Lewitzki, dirigent

Huskvarna musikkår bjuder på ett blandat program bestående av svensk musik, filmmusik och marscher – något för alla!

Lördag 25 juni, Huskvarna kyrka kl. 18
Från Venedig till Wien – musikgudstjänst
Mimmie Grennäs, blockflöjt
Lars Forslund, mandolin
Ann Rudåker Thorell, cembalo

Camerata Mandolino Classico framför musik av Vivaldi, Telemann, Haydn och Beethoven.

Tisdag 28 juni, Öxnehagakyrkan kl. 19
Both sides now
Henrik Johansson, gitarr och sång
Martina Kohlin, sång

Två röster och en gitarr. En avskalad konsert med blandade favoriter ur olika genrer. Som rubriken avslöjar får vi lyssna på något av Joni Mitchell, men här ryms också välkända sommarsånger och egna kompositioner.

Tisdag 5 juli, Öxnehagakyrkan kl. 19
Blott en dag
Tine Röjås, sång
Nils-Peter Vaggelyr, piano och klarinett
Gösta Nylund, orgel

Blott en dag är en konsert med Lina Sandells liv och texter i fokus. Ni får höra spännande arrangemang för sång, piano, orgel och klarinetter.

Söndag 17 juli, Hakarps kyrka kl. 18
Här och nu
Susanna Moberg, sång
Gittan Glans, piano
Fredrik Johansson, kontrabas

Susanna, Gittan och Christofer bildar en trio med många klanger och med texter som berör, om livet och möten, det enkla och svåra.

Tis 19 juli, Huskvarna kyrka kl. 19
Sakta stiger solen
Gittan Glans, piano, sång
Johan Henningson, flöjt, saxofon, sång
Andreas Glans, sång, bas, gitarr

Henningson & Glans repertoar är som alltid bred, här i ett program där visa och folkmusik möter jazz, klassiskt möter pop. Allt i innerliga, personliga arrangemang signerade Gittan Glans. Det blir en somrig och varierad konsertkväll med trion Henningson & Glans.

Tisdag 2 augusti, Huskvarna kyrka kl. 19
I Jenny Linds fotspår
Nils E Tägil, orgel och piano
Ingela och Minna Tägil, sopraner

Den klassiska kyrkorepertoaren ligger familjen Tägil mycket varmt om hjärtat. De framför ett brett musikaliskt program som varvar känd kyrkomusikalisk repertoar med kvinnliga kompositörer som de värnar särskilt, allt från Elfrida Andrée till Carola. I år firar vi operasångerskan Jenny Linds 200-år jubileum och därför följer programmet i hennes fotspår.

Söndag 14 augusti, Hakarps kyrka kl. 18
Folkmusikgruppen Trinning
Åsa Björkman, Anna Dahlgren, Karin Sjöberg

Trinning är en trio med rötterna i Västergötland som har musicerat tillsammninans i drygt 20 år. De framför traditionell folkmusik i egen tappning på fiol, sång, gitarr och kontrabas.

Tisdag 16 augusti, Huskvarna kyrka kl. 19
Ett litet hopp
Habo small band och barnkören Nova under ledning av Edward Eklöf och Ulrika Holm.

Körsång och blåsmusik i härlig harmoni! Med allt från Alice Tegnér och Astrid Lindgren till Stevie Wonder och Avicii, samt en och annan psalm i annorlunda tappning, vill dessa unga musikanter fylla världen med musik och hopp – med start i Huskvarna kyrka!

Söndag 21 augusti, Öxnehagakyrkan kl. 18
För kärlekens skull
Malin Boqvist, cello och sång
Per Boqvist, piano
Martina Kohlin, sång

Ted och Kenneth Gärdestads sånger är i fokus denna kväll. Programmet innehåller flera av brödernas mest kända sånger, men också några som kanske inte är fullt så bekanta för lyssnaren. Utöver Gärdestads musik får vi även lyssna till några instrumentala stycken för piano och cello.

Söndag4 september, Hakarps kyrka kl. 18
Vocalsis

Vocalsis har skapat sitt alldeles egna sound och känns igen på den täta stämsången och de vackra harmonierna. Inspiration hämtas från många olika musikstilar och på repertoaren finns även äldre hymner och psalmer, i modernare arrangemang.