Överblick Huskvarna kyrka
Foto: Tommy Hvitfelt

Huskvarna kyrkogård

Huskvarna kyrkogård kom till i slutet av 1800-talet efter att tidigare ha legat på mark tillhörig Huskvarna Vapenfabrik Aktiebolag. År 1914 flyttades kvarlevorna från de som begravts på den tidigare kyrkogården över till den nya och i närheten av klockstapeln finns en minnesvård rest till minne av de avlidna som flyttades. Kvar från den gamla kyrkogården finns även den grind som tillverkats på Vapenfabriken och står idag vid kyrkogårdens södra ingång. Huskvarna kyrka med intilliggande klockstapel  ritades av Birger Damstedt och byggdes 1907-1908.

På kyrkogårdens norra del finns även Garpa Skans, en fornlämning från 1300-talet. På platsen står även ett vackert kapell ritat av Birger Damstedt och byggt 1909. Kapellet restaurerades i början av 2000-talet och belönades 2005 med Stadsbyggnadskontorets hederspris för byggnadsvård.

Kyrkogården har utvidgats vid flera tillfällen, senast åt söder och nordväst med nya urngravplatser och minneslund.

Om kyrkogården

Totalyta: 44 000 m2
Minneslund: 1 st
Askgravplatser: 10 st
Gravplatser: 3 658 st

Virtuell rundtur på Huskvarna kyrkogård

Nu kan du se Huskvarna kyrkogård från ovan och även gå en rundtur. Klicka på Enter för att starta rundturen. Genom att sedan klicka på någon av länkarna väljer du var ett nedslag ska göras.

Klicka gärna på ikonen för fullskärm högst upp i visningens högra hörn för att få större bild.

Naturminne

Ek på Huskvarna kyrkogård har utnämnts till naturminne.

Kulturgravar.se

Lyssna till spännande och intressanta berättelser om personer och gravvårdar på många av landets kyrkogårdar. Huskvarna- och Hakarps kyrkogårdar har flera gravvårdar och personer beskrivna.

Besök och tillgänglighet

Alfred Dalinvägen 10-12, 561 31 Huskvarna

Entré med särskild tillgänglighet
Norra entrén har inte någon grind, det har alla de andra. Hitta till norra entrén.

Hitta hit med bil
Vägbeskrivning

I direkt anslutning till Huskvarna kyrka.

Framkomlighet
Plan terräng, stenläggning med gatsten samt grus. Vintertid underhåll med snöröjning och sandning.

Tillgång till toalett
I Huskvarna kyrka och i församlingsgården bredvid kyrkan.
Tillgänglighetsanpassad toalett finns.

Rökförbud
Rökförbud gäller i och i anslutning till alla kyrkor, byggnader och kyrkogårdar i hela pastoratet.