Överblick Hakarps kyrkogård
Foto: Tommy Hvitfelt

Hakarps kyrkogård

Hakarps kyrkogård är Huskvarna pastorats äldsta kyrkogård. Det är också den kyrkogård som fram till mitten av 1830-talet generellt användes för gravsättning av Huskvarnabor. Kyrkan och kyrkogården ligger på höjderna öster om Huskvarna centrum och är omgiven av skogs- och åkerlandskap. Utmärkande är även de omgärdande gedigna naturstensmurarna. På de äldre delarna av kyrkogården växer även stora lummiga parkträd. Kyrkogården har utökats i olika skeden, den äldsta delen är den som ligger runtom kyrkan.

Om kyrkogården

Totalyta: 26 000 m2
Minneslund: 1 st
Askgravplats: 1 st
Kistlund: 1 st
Gravplatser: 1 300 st

Virtuell rundtur på Hakarps kyrkogård

Nu kan du se Hakarps kyrkogård från ovan och även gå en rundtur. Klicka på Enter för att starta rundturen. Genom att sedan klicka på någon av länkarna t.ex. "Nya kyrkogården", väljer du var ett nedslag ska göras.

Klicka gärna på ikonen för fullskärm högst upp i visningens högra hörn för att få större bild.

Besök och tillgänglighet Hakarps kyrkogård

Adress:
Hakarps kyrka 1, 561 93 Huskvarna

Hitta hit med bil:
Vägbeskrivning

Parkering:
Parkering i anslutning till Hakarps kyrka.

Besök kyrkogården med allmänna kommunikationer:
Det finns ingen kollektivtrafik till Hakarps kyrkogård.

Framkomlighet:
Plan terräng, grusgång. Vintertid underhåll med snöröjning och sandning.

Tillgång till toalett:
I Hakarps kyrka. Toalett anpassad för funktionsnedsättningar finns.

Rökförbud:
Rökförbud gäller i och i anslutning till alla kyrkor, byggnader och kyrkogårdar i hela pastoratet.

Kulturgravar.se

Lyssna till spännande och intressanta berättelser om personer och gravvårdar på många av landets kyrkogårdar. Huskvarna- och Hakarps kyrkogårdar har flera gravvårdar och personer beskrivna.