Överblick Bråneryds kyrkogård
Foto: Tommy Hvitfelt

Bråneryds kyrkogård

Bråneryds kyrkogård ligger ca 2 km söder om Huskvarna centrum vid Tenhultsvägen. Det är den yngsta kyrkogården i Huskvarna pastorat som invigdes så sent som 1958 i samband med att Bråneryds kapell, klockstapel och krematorium byggdes.

Vid årsskiftet 2014 stängdes krematoriet men kapellet är i bruk och nyttjas framförallt vid begravningsgudstjänster och borgerliga ceremonier. Karakteristiskt för kyrkogården är uppbyggnaden på en långsträckt ås där gravplatserna är lagda på terrasser i sluttningarna mot väster och nordost.

Om kyrkogården

Totalyta: 78 000 m2
Minneslund: 1 st
Askgravplats: 1 st
Gravplatser: 1 798 st

Virtuell rundtur på bråneryds kyrkogård

Nu kan du se Bråneryds kyrkogård från ovan och även gå en rundtur. Klicka på den blå pilen för att starta rundturen. Genom att sedan klicka på någon av länkarna t.ex. "Urnlund", väljer du var ett nedslag ska göras.

Klicka gärna på ikonen för fullskärm högst upp i visningens högra hörn för att få större bild.

Besöksadress bråneryds kyrkogård

Adress:
Tenhultsvägen, 561 42 Huskvarna

Hitta hit med bil:
Vägbeskrivning

Parkering:
Parkeringsmöjligheter för ett drygt tiotal bilar finns i anslutning av till kapellet. Även handikapparkering i direkt anslutning. Kör in södra infarten.

Besök kyrkogården med allmänna kommunikationer:
Från Jönköping: Västtåg mot Nässjö. Byte vid Huskvarna station till stadstrafikbuss linje 15 mot Stensholm. Byte vid Esplanaden till regionbuss 119 mot Nässjö.
Krösatåg mot Växjö. Vid Tenhult station byte till regionbuss linje 119 mot Huskvarna. Hållplats: Bråneryds kyrkogård.

Framkomlighet:
Kuperad terräng fram till kapellet, asfaltsbeläggning. Vintertid snöröjning och sandning.

Tillgång till toalett:
I Brånerydskapellet. Toalett anpassad för funktionsnedsättningar finns.

Rökförbud:
Rökförbud gäller i och i anslutning till alla kyrkor, byggnader och kyrkogårdar i hela pastoratet.