Vigsel

Att gifta sig är ett minne för livet! Inför Gud och de som delar dagen med er får ni lova varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och att finnas med i både glädje och sorg.

För att kunna viga sig i kyrkan behöver minst en av er vara medlem i Svenska kyrkan.

Före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader och behöver överlämnas till prästen i god tid innan vigseln. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er.

Inför vigseln kommer ni att ha ett vigselsamtal tillsammans med prästen för att planera vigseln.

Närbild på två vigselringar som tillsammans med en blomkvist ligger på en uppslagen bok med rubriken Vigselgudstjänst.
Foto: Kristin Lidell

Musik vid vigsel

Musiken är viktig!

I vårt pastorat förespråkar vi levande musik! Den ger en förhöjd känsla av högtidlighet, närvaro och personlig prägel. Våra musiker är väldigt tillmötesgående och lyssnar mer än gärna till era önskemål.

Det ni har möjlighet att tänka till om är:

- Ingångsmusik

- Utgångsmusik

- Eventuell sångsolist eller instrumentalsolist

När det gäller ingångs- och utgångsmusik finns väldigt mycket att välja på. Traditionella brudmarscher av antingen klassisk eller folklig karaktär. Här är orgeln absolut oslagbar som instrument!! Den fyller upp hela kyrkorummet.

Självklart kan det finnas annan musik som också fungerar.

Om ni vill ha en sångsolist så är det ni själva som bokar och står för kostnaden. Våra kyrkomusiker kompar gärna och kan även tipsa om namn på solister, vid behov. Ni själva står också för kostnad av noter om inte solisten eller musikern har sådana.

Ring Mia på pastorsexp för bokning och eventuella frågor på nummer 016-429200