Näshulta kyrkogård

En av landets vackraste kyrkogårdar omgärdar Näshulta kyrka

Näshulta kyrka och kyrkogård Foto: Nina Sundholm Färstedt

Näshulta kyrkogård

Näshulta kyrkogård ligger vid Näshulta kyrka i Näshulta församling invid Näshultasjön, 22 kilometer söder om Eskilstuna. Det är säkert en av de vackrast belägna kyrkogårdarna i Sverige där den ligger på den nordvästra sidan av Näshultasjön. Sjön sträcker sig från Svalboviken i söder in i Husby-Rekarne församling i norr.

Under hösten 2005 togs den nyanlagda minneslunden i bruk, den är belägen på klockudden söder om kyrkan.

På kyrkogården står ett fristående gravkapell uppfört 1928.

Kyrkogården sluttar svagt åt söder ner mot sjön, den är omgärdad av en kallmurad mur i granit. Placerad på en bergsknalle norr om kyrkan (utanför stenmuren) står sedan 1789 en öppen klockstapel av trä. Kyrkogården som utvidgades 1943 och 1977 består i huvudsak av gravkvarter med gräsytor. Åt norr och nordöst liksom del av västra delen är kyrkogårdens utsträckning oförändrad. I söder, väster och del av öster är kyrkogården utvidgad, den raka indelningen med stenmuren har lösts upp och utgör en mer organisk inramning av kyrkogården.