Husby-Rekarne kyrkogård

Husby-Rekarne Kyrka Foto: Sara Sundin

Husby-Rekarne kyrkogård

Husby-Rekarne kyrkogård ligger vid kyrkan med samma namn, 8 km söder om Eskilstuna. Kyrkan ligger på Strömsholmsåsen som sträcker sig från sjön Båren i södra Södermanland till Gammelby utanför Fagersta. Åsen är en gammal transportled från den tiden då havsnivån var mycket högre. Strax norr om kyrkan har Hyndevadsån brutit igenom åsen, ån var även den en viktig transportled i äldre tider.
De äldsta delarna av kyrkogården ligger kring kyrkan på åsen, omgärdad av en granitblocksmur som sedan 1700-talet är tegeltäckt. I det sydöstra hörnet uppfördes 1903 ett bårhus som 1925 byggdes om till gravkapell.

2010 anlades en Askgravlund på en del av den västra kyrkogården. Den är belägen i en lund av tallar och utgör ett alternativ mellan minneslund och vanlig urngrav.

På 1970-talet färdigställdes urnlunden öster om kyrkan. Den är sedan 1987 smyckad med ett stort ek-kors tillverkad av Lars Andersson(Lasse Luta) med benägen hjälp av hans söner.
Sedan mitten av 1970-talet finns det även en minneslund norr om kyrkan.
Nästa utvidgning sker år 2000 då den västra kyrkogården är färdig. Ett område för både kistor och urnor väster om kyrkan som gränsar mot öppna åkrar.

Strax sydväst om kyrkan ligger det år 1790 uppförda Fleetwoodska gravkoret.
Kyrkogården utvidgades på 1920-talet åt norr. Runt denna del uppfördes sedan på 1930-talet en omgärdande mur, putsad och tegeltäckt.
Dessa de äldsta delarna av kyrkogården ligger högt och är därför delvis terrasserade med stentrappor som förbinder terrasserna.
Utvidgningarna fortsatte i början av 1960-talet med den nedre kyrkogården, den ligger mot väg 214 som då hade en annan sträckning.