Brev från din församling

En hälsning kommer här med information om höststarten 2020

Till alla er som på olika sätt är engagerade i Holmsunds församling

Vi hoppas att ni alla har haft en fin sommar, här kommer en hälsning från din församling!

Sommaren i Holmsunds församling har varit lite annorlunda än vanligt men vi är tacksamma för de verksamheter vi hållit igång och den utveckling vi gjort.
Vi har varit fler än vanligt som firat söndagsgudstjänster tillsammans sedan vi började hålla dem utomhus och det är vi glada för! De allra flesta av våra sommarmusikkvällar har hållits utomhus och det har fungerat bra, en personalkör har sjungit utanför äldreboendena några gånger under sommaren, vilket också varit mycket uppskattat. Varje onsdag under sommaren har vi också sänt andakter från Holmsunds kyrka på Facebook och via vår hemsida.

Nu har personalen kommit tillbaka från sina semestrar och vi står i starten av hösten i alla församlingens verksamheter.

Hållplatsen kommer att öppna så smått igen efter ett uppehåll pga smittspridningsrisken. Vi öppnar 3 dagar i veckan, måndag, tisdag och fredag mellan klockan 9-12. För att skapa en trygg situation och klara de rekommendationer folkhälsomyndigheten ger kommer vi att ta emot högst 8 gäster inomhus samtidigt. Vi har möblerat och anpassat för att kunna hålla avstånd. Under den gångna veckan har vi fått testa detta och det har fungerat riktigt bra! Bullfredag, då vi brukar bjuda på kaffe och bullar, kommer vi dock inte att kunna genomföra under nuvarande restriktioner. Vi bedömer att vi utomhus har sämre möjlighet att efterleva rekommenderat avstånd.

Gudstjänster och veckomässor kommer att firas i Holmsunds kyrka varje vecka, inomhus från 6e september. Än håller höstens program för Solbackakyrkan och Obbola kyrka på att växa fram så när gudstjänster firas där hittar ni på hemsidan och i predikoturerna. I alla församlingens kyrkor har vi glesat ut bänkraderna för att du som besökare på ett tryggt sätt ska veta att vi håller det fysiska avstånd vi nu anpassat oss till.

Kyrkfika kommer i Holmsunds kyrka att ordnas i kyrkorummet där vi då får dela en stunds gemenskap efter gudstjänsten. Det är bara att sitta kvar i bänkarna så rullar vi in fikavagnen!

Till alla er i riskgrupp som vanligtvis är en stor och viktig del av församlingsarbetet vill vi säga: vi saknar er och på samma gång är vi rädda om er!
Vi har efter moget övervägande beslutat att inte kalla in er i era ideella uppdrag i församlingen i höst. Vi vill, så långt det är möjligt, ta ansvar så att vi hindrar smittspridning. Vi hoppas och ber om en vår då vi kan mötas och arbeta tillsammans igen!

Håll gärna utkik efter mer information i kommande församlingsblad, på församlingens hemsida och på facebook!

Vi önskar er en av Gud välsignad höst!

Holmsunds församling
genom diakoner och präster