Är du vår nya kyrkomusiker?

VI BEHÖVER DIG: Som vill vara med och utveckla gudstjänst- och musiklivet i församlingen. Som gillar att möta församlingsborna, både barn och vuxna i det musikaliska arbetet och som har stort engagemang för körverksamhet i olika genrer.

VI KAN ERBJUDA:
Flera fina instrument. Speciellt den unika 1700-tals orgeln i Husby kyrka med rika klanger. Möjlighet att utveckla vårt körarbete. Öppenhet för att utforma tjänsten efter sökandes kompetens. Möjligheter till övernattning finns.

Hedemora, Husby och Garpenbergs församling är en folkkyrka i ordets mest positiva mening. Här räknar man med kyrkan. Församlingen har 9.600 kyrkotillhöriga och 47 anställda, 6 kyrkor och 2 kapell. Församlingen har en mångfacetterad musikverksamhet med 4 musiktjänster och 5 körer.

För mer information om tjänsten kontakta:

Kyrkoherde
Anita Ölund
anita.olund@svenskakyrkan.se

Arbetsledare musiker & präster
Marcus Andersson
marcus.andersson@svenskakyrkan.se

Facklig företrädare

Lärarförbundet: Åsa Gunnarsson, tel: 070-690 05 89
asa.gunnarsson@hedemora.se

Vision: Johan Jernberg, tel: 0226 – 46 47 20
johan.jernberg@svenskakyrkan.se

Skicka din ansökan med personligt brev och CV senast 15 mars 2021.
Tillträde till tjänsten enligt överenskommelse.
För tjänsten gäller löne- och anställningsvillkor i enlighet med Svenska kyrkans kollektivavtal.

Körkort och tillgång till egen bil är en förutsättning för tjänsten.

Välkommen att skicka din ansökan till:
anita.olund@svenskakyrkan.se

Husby kyrkas orgel
En av Sveriges bäst bevarade 1700-tals orglar, byggd av Nicolaus Söderström 1783, finns i Husby kyrka.

Niclas Fredriksson vid riksantikvarieämbetet skrev inför renoveringen i sin utvärdering av orgeln: ”Vid sidan av den vitt berömda, av Johan Niclas Cahman byggda orgeln från 1728 i Leufsta bruks kyrka i Uppland, är orgeln i Husby kyrka den enda bevarade tvåmanualiga orgeln från 1700-talet i Sverige”. När den gamla 1700-talsorgeln provspelades vid slutavsyningen i december 2010 blev alla närvarande överraskade över hur väl den klingade. Sveriges meste orgelexpert Axel Unnerbäck som var på plats utbrast “Det finns tre stora orglar i Sverige. Lövsta bruk, Gammelkil och Husby!”

Den gamla Husbyorgeln är intressant, bl.a. därför att den är byggd, som orglarna i Stockholm. I Stockholm däremot revs orglar och byggdes om, medan man här i Dalarna ville bevara det gamla. Därför är vår gamla orgel enligt riksantikvarieämbetet en av Sveriges bäst bevarade 1700-talsorglar.