Bli medlem i Svenska kyrkan Härnösand

Fyll i formuläret nedan eller besök församlingsexpeditionen för att bli medlem. Bor du inte i Härnösand kan du längre ned hitta din församling i "sök församling".

När du fyllt i och skickat in formuläret kommer vi att hantera din ansökan. Som en bekräftelse på ditt medlemskap kommer du att få ett bevis om upptagande, samt ett välkomstbrev skickat till din folkbokföringsadress per post. Varmt välkommen att bli medlem i Svenska kyrkan!

Bli medlem i Svenska kyrkan Härnösand

Vill du skriva ut en blankett att fylla i och skicka till oss hittar du den efter formuläret nedan.

Ska du anmäla inträde för någon under 18 år måste en särskild blankett användas där även alla vårdnadshavare skriver under, denna finns efter formuläret.

Svenska kyrkan välkomnar nya dataskyddsförordningen. Respekten för varje människas integritet är en del av vår identitet som kyrka. Vi vill vårda det förtroende som du som medlem eller anställd, förtroendevald och ideell medarbetare ger oss genom att hantera dina personuppgifter på ett tryggt och säkert sätt. Den nya dataskyddsförordningen, även kallad GDPR, är ny lag från och med den 25 maj 2018. Den gäller i hela EU och syftar till att stärka skyddet för den enskilda individen vid behandling av personuppgifter. Allt som kan identifiera en specifik person kallas personuppgifter. Det kan vara fotografier, texter eller annat som gör att man vet vilken person det handlar om. Vissa saker räknas som känsliga personuppgifter. Det är till exempel uppgifter om religion eller tro, hälsotillstånd eller politiska åsikter. Sådana uppgifter måste skyddas extra noga och får oftast inte sparas utan att personen det handlar om vet att de sparas. Du har enligt dataskyddsförordningen rätt att få ett utdrag av dina personuppgifter samt information om hur vi behandlar dem, under förutsättning att din identitet kan bevisas. Om du är medlem i Svenska kyrkan och vill veta vilka uppgifter som finns lagrade om dig ska du vända dig till personuppgiftssamordnare i Härnösands pastorat, Franzéngatan 18, 871 31 Härnösand. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på harnosand.pastorat@svenskakyrkan.se eller 0611-288 00. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att framföra dem till tillsynsmyndigheten Datainspektionen/Integritetsskyddsmyndigheten.

Sök församling

Här kan du se vilken församling du tillhör genom att skriva in din folkbokföringsadress.

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.