Foto: Martin Oldstrand

Körer för unga

Ungdomskör med brett register

Lit é Sång

(Verksamheten inställd just nu).

När Lit é sångs körledare Malin Sandqvist år 2011 gick sitt sista år på Primrose friskolas musikprogram skulle en slutproduktion skapas i form av ett projekt. Projektets innehåll fick man själv bestämma, och Malins val föll på att starta en kör. Genom föreningen IFK Lit var hon dessutom coach i ett basketlag, och det var medlemmarna i basketlaget som tillsammans utgjorde kören Lit é sång. Tillsammans övade de in och framförde ABBA-låtar på en konsert med föräldrar och andra anhöriga som publik.

Därefter fortsatte Malin med kören och bjöd in de ungdomar som ville vara med från bygden med omnejd. 19 ungdomar, både killar och tjejer, var med och firade körens första Luciatåg i Lits kyrka år 2012.
Efter det fortsatte kören med Luciafirande, och det kom att bli en fin tradition för många bybor att samlas i Lits kyrka för att se bygdens ungdomar sjunga in julen.

Det har funnits många olika musiker med genom åren, Moa Holmgren & Ludvig Nielsen är några av dem. Efter några år blev Bo Lindberg, som var körledaren Malins gamla gitarrlärare, tillfrågad att börja som gitarrist i kören och han tackade med glädje ja. Bo Lindberg är bland annat känd som gitarrist i bandet Hoven Droven från Östersund och är en mycket skicklig musiker. Han har dessutom stor erfarenhet av ungdomar då han jobbar som gymnasielärare i musik, och han har varit till stor glädje för kören och dess framgångshistoria.

Körledaren Malin Sandqvist jobbade ideellt med kören i flera år, men för en tid sedan blev hon anställd av Häggenås-Lit-Kyrkås församling för att kunna driva kören vidare och jobba ännu mer med bygdens ungdomar. Utöver kören jobbar hon även med annan Barn och Ungdomsverksamhet inom församlingen.

Efter några år växte intresset ännu mer och kyrkan kunde inte ta emot allt folk som ville se Luciakonserten, då lokalen helt enkelt inte var gjord för så mycket folk. Ett angenämt problem kan man tycka.
Det löstes på så vis att kören får framföra två konserter istället för en för att alla ska rymmas, och förra året besökte ca 1000 människor Luciakonserten. Kören känner en stor tacksamhet och glädje över att denna tradition har växt sig så stor och rör så mångas hjärtan.

I samband med Luciakonserterna varje år har det samlats in pengar till Ung Cancer, en organisation vars arbete handlar främst om att stötta alla de unga vuxna som tvingas leva med eller nära cancer. De ser till att ingen ska behöva kämpa ensam, de skapar mötesplatser, ger personligt stöd, rehabiliterar, informerar och debatterar. Ung Cancer finns när marken skakar och allt förändras. De finns där, varje steg på vägen.
Efter förra årets luciakonsert landade insamlingen på rekordhöga 47.378:- och ord räcker inte till för att beskriva hur bra det känns för kören.

Under Luciadagen besöker kören alltid Lits ålderdomshem Häradsgården för att även där sprida julstämning och ge dem en strimma ljus, sång och värme, något som har uppskattas mycket av såväl de boende som personal på boendet.
Dessutom bjuds Treälvsskolans ungdomar och personal in till Luciamorgon i Lits kyrka, då även dem får ett smakprov av de julsånger kören framför under konserterna.

De senaste två åren har kören utökat sina föreställningar och har framfört två vårkonserter i Lits kyrka under våren, första året tolkade de Ted Gärdestad och i våras stod Elvis Presley på repertoaren.

Lit é Sång har i år 26 medlemmar i blandade åldrar, de yngsta är 13 år och de äldsta har precis fyllt 30 år. En bredd i ålder kan vara en utmaning i vissa sammanhang, men i kören tycker de att det funkar utmärkt.
Ledorden för kören är glädje, trygghet och såklart en hel del sång och musik, något som de själva hoppas att de förmedlar på scen och till dem som möter oss i olika sammanhang.
Mindre grupper ur kören blir också ibland tillfrågade att sjunga på olika förrättningar som finns inom kyrkan, såsom bröllop, dop och begravningar, något som möjliggör en större personlig och musikalisk utveckling för dessa medlemmar.