Orgelkonsert med Erland Hildén

Anglikanska St Paul´s Church i Athen har en av stadens äldsta orglar. I samband med Skandinaviska kyrkans 40-årsjubileum ger organisten Erland Hildén en konsert 13 maj

Erland Hildén

Erland Hildén född 1963 i Karlstad började studera klassiskt piano först i 16 års ålder för den ungerske pianisten Miklos Kovacs på Sundstagymnasiets musiklinje i samma stad. Några år senare, efter ett omtumlande möte med organisten och tonsättaren Karl-Erik Welin intresserar sig Erland alltmer för att spela orgel som kom att bli huvudinstrumentet. Karl-Eriks nyfikenhet som inspiration och hans roll som Erlands mentor kom att betyda avgörande mycket för Erlands utveckling.

Erland är också verksam som tonsättare med ett sextiotal opus bakom sig, mest orgel, kör och kammarmusik, men även några kantater samt ett Requiem som f.ö. Tomas Tranströmer skrivit text till.

Erland Hildén

Examen: Pianopedagogexamen (I/E piano) Ingesund, Lilla Kantorsexamen Göteborg, Högre organistexamen kungliga musikhögskolan i Stockholm, med bl a Hans Fagius som lärare, Körpedagogexamen Göteborg, Orgeldiplom vid konsertorganist-utbildningen på musikhögskolan i Piteå med prof. Hans-Ola Ericsson som lärare. Erland har också gått mästarkurser för Bernard Haas, Kewin Boywer, Harald Vogel och Jon Laukvik.

Erland hade sin första tjänst som kantor i Glava 1985, sedan bar det 1991 av till Karlstads domkyrka som biträdande organist men är från 1998 organist i Örgryte nya kyrka, Göteborg, som hyser två världsberömda orglar, den Nordtyska barockorgeln och den engelska Willisorgeln från 1871. Tjänsten i Örgryte är både en körledar- och organisttjänst. Som körledare har Erland dirigerat verk som Bachs Juloratorium, Johannespassionen, kantater, Mozarts Requiem, kröningsmässa Fauré Requiem, L-E Larsson Förklädd Gud, Arvo Pärts Berliner messe, Rossinis Petite Messe Solenelle, Lloyd-Webbers Jesus Christ Superstar m.m. m.m. Som organist har Erland har spelat in 3 orgelsoloskivor, medverkat i radio och tv samt konserterat i Skottland, Tyskland, Ukraina, Italien, Grekland, Norge, Danmark och förstås Sverige.

Erland har kvar sin uppväxtgård i Lysvik där han t.o.m har en egen riktig piporgel i hemmet. Borta bra men Värmland bäst!

Erland Hildén

Erland ger orgelkonsert i Aten i St Pauls Anglican church Fredagen 13 maj. På programmet Kommer han dels spela egna verk, sin Toccata från orgelsymfonin (som f.ö. på youtube har över 6ooo visningar). Men även spela det alldeles nyskrivna verket: 4 djur för orgel. Möt Ormen, Jaguaren, Kolibrin och Örnen! Vi får också höra Bachs fantastiska Fantasi och Fuga i g-moll, Per Tunarf underbara arrangemang av Jämtländsk brudmarsch, Buxtehudes Koralfantasi: Nu fröjdar sig alla Kristna, samt två vackra koralförspel av Johannes Brahms. Den lilla orgeln i St Paulskyrkan kommer ljuda som ni aldrig har hört den förr, inte nog med det, på konserten så kommer Erland att filmas, så att man på filmduk direkt i kyrkan kan se Erlands spel i närbild!

Välkomna!