Konfirmation 2024

I samarbete med Älmhults församling är det äntligen dags för konfirmationsläsning för er födda 2009 - Välkommen med på ett spännande år, olikt allt annat du gjort. Som många säger efteråt: - Ett minne för livet!

Konfirmation - mer än du tror!
Vi åker på läger, diskuterar, sjunger, umgås, leker lekar, spexar, fikar och har undervisning om kristen tro.

Vad är konfirmation?
Konfirmationen är fortsättningen på dopet. I vår kyrka döps de flesta redan som barn - i årskurs åtta får ni under ett år ”gå och läsa” och upptäcka vad det innebär att vara  döpt och kristen. Avslutningen är en högtidlig konfirmationsgudstjänst, där du bekräftar att du vill vara döpt.
Konfirmationstiden är en spännande tid då du tillsammans med vänner får undersöka livets allra största frågor:
Vem är jag? Vad är meningen med alltihop? Finns Gud?
Vem kan jag lita på? Varför finns kyrkan? Vem är Jesus?

Vanliga frågor

Jag är inte döpt, kan jag konfirmeras ändå?
Ja! Varje år är det några konfirmander som inte döptes som barn men som är med under läsningen och sedan döps på läger eller hemma inför konfirmationen.

Kostar det något att konfirmeras?
Nej! Konfirmationsläsning inklusive läger och material är gratis.

Jag bor i en annan församling, kan jag gå här?
Vi uppmuntrar alla att läsa i sin egen församling, och har gemensamt uppstartsläger i kommunen - men om man absolut vill gå i en annan församling än sin egen är det
helt okej.