Kista, blommor, S:t Sigfrids kapell Kviberg
Foto: Ronald Eek

Ordna begravningen själv

Det här är en checklista för den som själv ska ordna med begravning.

Om du inte vill ordna allt själv, kan begravningsbyråerna oftast hjälpa till med det du önskar. Har du frågor är du välkommen att kontakta vår begravningsexpedition på Kvibergs kyrkogård, tel 031-731 80 80, öppet måndag-fredag 9-12 och 13-16. Vid kyrklig eller annan religiös begravningsakt bör du kontakta den församling den avlidna tillhörde. Församlingarna i Göteborg finner du på vår webbsida Församlingar i Göteborg.

Dödsbevis/anmälan av dödsfall

En läkare intygar dödsfallet, utfärdar dödsbevis och skickar det till Skatteverket.

Gravsättningsintyg

Skatteverket utfärdar därefter intyg för kremering och gravsättning. Intyget beställs per telefon eller hämtas på Skatteverket. Om den avlidna ska kremeras måste du beställa två exemplar av gravsättningsintyget, ett till krematoriet och ett till begravningsbyrån.

Kyrka/kapell

Begravningskapell bokas på begravningsexpeditionen. Akten kan ske måndag-fredag på fastställda tider. Det finns också möjlighet till begravning på lördagar enligt ett roterande schema för våra kapell, kontakta vår begravningsexpedition för att få veta vilket kapell som är tillgängligt den tid du önskar. Tid för begravning i församlingskyrka beställs på församlingens expedition.

Präst/officiant

Om den avlidna tillhörde Svenska kyrkan och var skriven i en Göteborgsförsamling, kontakta församlingen för att bestämma tid för begravning. Om den avlidna tillhörde ett annat trossamfund, kontakta det.

Borgerliga förrättare

... utses av Göteborgs Stad. Mer information via stadens kontaktcenter, 031-365 00 00 eller stadens webbsida om Begravning. Anhörig eller annan person kan också vara begravningsförrättare.

Musik

Vid begravning i kapell ordnar du själv eventuell musiker, ofta kan hemförsamlingen rekommendera någon. Vid begravningsakt i kyrka ordnar församlingen med musiker.

Gravsättning

... kan ske i kistgrav, urngrav, minneslund eller askgravlund. Askan kan också spridas över mark eller vatten, i så fall ska du söka tillstånd från Länsstyrelsen.

Gravplats

Har släkten redan en gravplats kan kanske den användas. Gravplats beställs genom vår begravningsexpedition. Våra gravvisare kan visa möjliga alternativ.

Kremering och gravsättning

... beställs på blankett ”Beställning av begravning” från begravningsexpeditionen. Gravsättning i befintlig grav bokas genom begravningsexpeditionen, tel 031-731 80 80. Endast den som enligt gravregistret är gravrättsinnehavare, eller närmast anhörig, kan beställa begravning. Begravningssamfälligheten ordnar gravöppning och återställande av gravplats.

Kista och urna

... ska vara av material som begravningssamfälligheten godkänner. De kan köpas hos begravningsbyråer. Föreskrifter hämtas/beställs från begravningsexpeditionen. Om du vill tillverka kistan eller urnan själv finns reglerna här: Kravspecifikation för egentillverkad kista eller askurna

Svepning

Du kan själv svepa den avlidna, oftast finns rum för detta på sjukhuset. Svepdräkt kan köpas hos begravningsbyråer, som också kan utföra svepningen. Den avlidna kan också läggas i kistan med egna kläder.

Transport

Transporten måste ske på ett hänsynsfullt och värdigt sätt i en kista. Du kan själv transportera den avlidna till kyrkogården eller beställa transporten av en begravningsbyrå.

Övrigt

Begravningsexpeditionen tar emot beställningar för alla kyrkogårdar i Göteborg, 031-731 80 80. För ytterligare information se broschyren Råd vid begravning.

Begravningssamfälligheten och begravningsbyråerna kan ge ytterligare information. Behöver du ytterligare hjälp - kontakta gärna begravningsexpeditionen.

Begravningsexpeditionen

Vi svarar på alla frågor om begravningar, gravsättningar, gravrätter, beställning av plaketter, gravanordningar, gravvisning, bokning av kapell, nedlagda stenar av säkerhetsskäl samt frågor om lagar och förordningar.

Du når oss på 031-731 80 80 vardagar kl. 9-12 och 13-15 för hjälp med frågor kring begravning. Du kan också skicka e-post till gbg.begravning@svenskakyrkan.se

Begravningsexpeditionen finns på Kvibergs kyrkogård, vi har öppet för besök vardagar kl. 09-12 och 13-15.

Besöksadress: Kvibergs kyrkogårdsväg 4, 41522 Göteborg