Vuxenkonfirmander knäböjer vid altaret i Staffans kyrka

Vuxenkonfirmation

För dig som inte konfirmerades som tonåring och för dig som vill göra om konfirmationstiden.

Att konfirmera betyder att bekräfta. I kyrkan betyder konfirmera att man bekräftar sitt dop. Du som inte är döpt och vill konfirmera dig döps under konfirmationstiden eller vid själva konfirmationsgudstjänsten.

Varför startar vi en grupp för vuxna?  Är inte det där något som man gör när man är 14 år?

Det finns egentligen ingen given ålder för konfirmation. Hos oss har traditionen blivit att det är när man är 14-15 år.

Tanken är då att man döps som liten men att man sedan går i konfirmationsundervisningen (dopundervisning) och fördjupar sig i trons liv. Idag väljer många föräldrar att inte döpa sina barn. Då kan man istället fatta ett eget beslut att döpas senare i livet. För andra är det kanske så att man inte känner sig mogen för de stora frågorna i livet när man är 14 år men att intresset väcks när man blivit äldre.

Vad ska vi göra under konfirmationstiden?
Vi kommer bland annat att samtala kring ämnen som Gud, kyrkans historia, bön, våra kyrkliga högtider, de 10 budorden (som kan vara långt mer intressanta än de verkar!), Jesus, gudstjänsten, samt ta oss an Bibeln med hjälp av den moderna bibelforskningen.

Du och dina tankar kommer att mötas med respekt. Vi kommer inte att prata om Gud som en gubbe på ett moln, men vi kommer att prata om livet och kärleken som vi alla söker. Om själens hälsa och om en tro som håller att leva och dö på.

Upplägg
En ny grupp startar i januari vartannat år 2024, 2026 osv. Konfirmationstiden pågår från januari – april/maj.
Nästa grupp startar tisdag 23 januari 18.30-20.30 i Staffans kyrka, Staffansplan på Brynäs.
Läger 16-17 mars.
Konfirmation 28 april i Staffans kyrka.
Anmälan senast 13 december.

Ingen kostnad (betalas av kyrkoavgiften som alla medlemmar i Svenska kyrkan betalar)

Vid frågor kontakta:
Caroline Larsson eller Linda Bodin Sporre