Inspiration

... hittar du här

Antalet frivilliga ledare inom Svenska kyrkans barn- och ungdomsverksamhet har ökat kraftigt under 2000-talet – trots att antalet deltagare i verksamheterna har minskat. Samtidigt är möjligheterna begränsade för den som i vuxen ålder vill engagera sig ideellt inom Svenska kyrkan.

Se filmen där forskningen sammanfattas  här

Ny rapport
Stor ökning av ideella - men många församlingar saknar tydlig strategi för arbetet.

Läs rapporten här

Lyssna på ett inslag i Godmorgon världen P1, som sändes den 1 maj 2022, om frivilligverksamhet.

Klicka här

Ung och ideell - lyssna på pod

Samina och Ramadan är engagerade i tjejgrupper i Andersberg i Gävle. De har båda gått Svenska kyrkans ledarutbildning för att bli stärkta i sitt ledarskap. Lyssna till deras tankar om att vara en förebild och vad det betyder att vara ung och ideell.

För Svenska kyrkan i Gävle är satsningen på Andersberg en del av det diakonala uppdraget med att stötta ungdomar oavsett religiös tillhörighet. Podden produceras av Svenska kyrkans nätverk Ideellt forum i samarbete med Svenska kyrkan i Gävle. Emelie Simmons och JanOlof Nordström från Ideellt forum möter Samina och Ramandan från Gävle.

Pod om ideellt arbete

Tord Wallén, fd diakoniassistent, berättar om hur Facebook-filmen om Smörgåskyrkan genererade i återinträden och många nya personer som ville engagera sig ideellt.

Se filmen nedan.

Anna Borgert, fd volontärsamordnare i Gävle församling, pratar om att vara kyrka.
Hella Linander, präst, berättar om Tomasmässan som bärs fram av ideella krafter och Naome Ruzindana som pratar om tillit och om att jobba tillsammans.
Anna Eriksson och William Söderlund, unga volontärer berättar om deras volontärskap.

Titta på den uppmärksammade filmen om Smörgåskyrkan.