Staffans kyrka

Så här går det till i Staffans kyrka!

Drop-in-dop och drop-in-vigsel

Du/ni kommer till kyrkan. Där välkomnas du/ni av kyrkvärdar. De ser till att du/ni får träffa vår administratör som ordnar med rätt blanketter (vigselpar har med sig hindersprövning och vigselblankett från skattemyndigheten samt legitimation ).

Om det är många som kommer samtidigt kan du/ni sedan få vänta en stund.

Därefter träffar du/ni någon av våra präster. Ni sitter ner och samtalar en stund om dop/vigselgudstjänsten och om era tankar och eventuella frågor. Ni väljer musik utifrån en färdig lista (listan finns här på webben, titta gärna på den redan nu och gör era val i förväg.) Till ett dop väljer du/ni 2 psalmer. Till en vigsel väljer ni 2 psalmer samt 2 musikstycken till ingång resp. utgång.

Obs! Den här dagen kan vi av praktiska skäl inte erbjuda annan musik än den som står på listan.

När gudstjänsten är planerad börjar den.

Ni döps eller vigs. Det är stort. Våra kyrkvärdar finns till hands som bröllopsvittnen om så behövs. De kan även medverka i dopgudstjänsten. Vår musiker spelar.

Efter gudstjänsten bjuds ni på tårta och kaffe/te/festis och glutenfritt alternativ.

Dopklänning finns att låna.

OBS! Ta med giltig hindersprövningAnnars kan vigsel inte ske. Hinderprövning beställs i god tid innan vigseln via skatteverket.

Här finner ni svenska kyrkans ordning för vigsel. Läs här!

Här finner ni mer information om vigsel i svenska kyrkan, psalm och musikförslag etc. Läs här!