Vigselring på bibel
Foto: Maria Eddebo Persson/Ikon

Vigsel

Går ni i bröllopstankar? Det är många som väljer att gifta sig hos oss, särskilt under sommaren. Här får du veta mer om vigsel i vår församling.

Att gifta sig kyrkligt eller borgerligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och hjälpa er genom de svårigheter ni kommer att möta i livet.

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men minst en av er behöver vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

Bra att veta

Många vill bjuda vänner och släktingar för att fira bröllopsdagen, men ett bröllop behöver inte vara stort och påkostat. Allt som behövs är två vittnen och en präst. Vittnena kan t.ex. vara närmaste vännerna eller kyrkans vaktmästare och musiker.

Vigsel i Frösö, Sunne, Norderö församling

I församlingen finns flera populära kyrkor för vigslar:

• Frösö kyrka med sin fantastiska utsikt.
  • Sunne kyrka intill Storsjön.
  • Norderö kyrka. Medeltida, liten och charmig.
  • Hornsbergskyrkan (Frösö centrum). Modern med spännande design.

Från midsommar och till slutet av augusti har vi som regel flera vigslar varje helg. Frösö kyrka är den mest bokade.

Flera vigslar samma dag

I Frösö kyrka bokar vi vid behov in en vigsel varje timme under den aktuella dagen. Det gör vi för att kunna ge fler möjlighet gifta sig den dag de önskar. Det kan låta stressigt men är som regel inget problem. En vigsel utan extra musik eller diktläsningar tar ca 30 minuter. Med extra musik och diktläsning tar den ca 45 minuter.

Dekorationer i kyrkan

Kyrkan är alltid vackert smyckad med ljus och blommor, men ibland finns önskemål om att smycka kyrkan på ett personligt sätt, exempelvis med egna blommor eller dekorationer. Detta går bra i alla kyrkor utom i Frösö kyrka. Där är det inte möjligt eftersom vi har många vigslar efter varandra och inte hinner dekorera om mellan vigslarna. Vissa dekorationer kan också skada kyrkans inredning, så som blommor som ska fästas på kyrkbänkarna.

Bröllopsmusik

I samråd med församlingens musiker bestämmer brudparet in- och utgångsmusik samt psalmer till vigsel. Om någon annan ska spela eller sjunga under vigselakten och behöver ackompanjemang, kan ni ta kontakt med kyrkomusikern några veckor innan vigseln. Vilken kyrkomusiker det är som tjänstgör får ni veta genom att kontakta expeditionen.

Lycka till med er bröllopsplanering!

Läs mer om vigsel