Foto: Bo Gustafsson

Att tänka på när du besöker kyrkogården

Nyhet Publicerad Ändrad

Under Allhelgonahelgen lyste tusentals ljus upp våra kyrkogårdar i församlingen. Men även om det lyser fint på gravarna så finns vissa förhållningsregler som måste följas.

Under lördagen började ett ljushus vid minneslunden på Nedre Ulleruds kyrkogård att brinna. Kyrkogårdspersonal fanns på plats vid tillfället och kunde släcka branden, men som synes på bilden blev ljushuset förstört.

Ett annat bekymmer som uppstod på Nedre Ulleruds kyrkogård under helgen är placeringen av gravljus vid askgravlunden. Ljusen får inte ställas på namnplattorna. Inte heller kransar får placeras ut vid askgravlunden, utan det finns plats för vasar med snittblommor. Kransarna som var placerade under helgen har plockats bort.

På alla kyrkogårdar i församlingen finns förhållningsregler uppsatta vid askgravlundarna och minneslundarna. För allas trevnad och för att kyrkogården ska vara en fin plats att besöka uppmanar vi alla att följa dessa regler när ni besöker kyrkogården.

Bortplockade kransar

Kransarna som under helgen lagts på askgravlunden på Nedre Ulleruds kyrkogård har plockats bort. Vill man hämta sin krans så kontakta Bo Gustafsson, 054-875562.

Ljushuset på Nedre Ulleruds kyrkogård började brinna under Allhelgonahelgen. Foto: Bo Gustafsson
Gravljus som står på namnplattorna i askgravlunden. Foto: Bo Gustafsson