Konfirmation och ungdomsgrupp

En konfirmand sa en gång till mig: "i skolan kan jag lära mig språk och läsa, skriva och räkna. Under min konfirmation i Olsnäs fick jag lära mig hur det är att leva".

Att vara konfirmand i Forsa-Högs församling innebär möjligheter att prata om viktiga ämnen som rör livet, döden, kärlek, sexualitet, det globala så som miljö, etik och moral, vad är norm idag och hur påverkas jag av allt detta? Vad är kristen tro? Vem var/är Jesus etc.

Tiden som konfirmand är till för dig, du ges möjlighet att tänka och känna vart du står, vad du tänker och tycker och varför? Vi tror mycket på gruppen och att alla ska vara en del av gemenskapen. Genom andra lär man sig mycket om sig själv. Allt vi gör på lägret är frivilligt. Genom gemenskap och tillitsövningar stärks både individen och gruppen. Vi kommer att göra mycket tillsammans, vandringar, se på filmer, ha lektioner både ute och inne, olika övningar och lekar, bada eller bara umgås.

Du behöver inte vara döpt eller kristen för att åka på lägret (dock behöver du bli döpt för att kunna konfirmeras).

Tiden tillsammans är en tid för växande, reflekterande, lek, allvar, gråt och skratt. Vi träffas några gånger hemma i Forsa-Hög under vintern och våren. Vi kommer att ha ett "kick-off"-läger med en övernattning i början av juni. Men huvuddelen av tiden tillsammans sker på lägret.

Vi åker vanligtvis till en lägergård i Dalarna. Lägret pågår i lite mer än en vecka i slutet av juli. Gården vi åker till är en stor kursgård med egen badstrand, volleybollplaner, fotbollsplaner etc. Vi har lektionssalar och ett kapell helt för oss själva under hela lägret. Vi bor två till tre konfirmander i varje rum och det finns både glass- och godiskiosk på gården. Vi har helpension och äter tillsammans i en stor matsal. Det följer alltid med tio till femton hjälpledare som varit konfirmander själva tidigare år.

Inskrivning/första träffen till konfirmationen är första advent.

Fråga gärna någon av förra årets konfirmander vad de tyckte om att vara konfirmand i Forsa-Högs församling.

Församlingens ungdomsgrupp träffas på onsdagar kl. 18 i Klockargården.

För mer info, kontakta:

Andreas Bernmyr