Foto: Mikael Gustafsson

Ikonmåleri

I Färgelanda-Högsäters församling finns ett intresse för ikonmåleri. Det sker enskilt eller i grupp och med jämna mellanrum erbjuds kurser i närområdet.

Den 20 juli 2017 fick Färgelanda kyrka ta emot och inviga en ikon föreställande den Heliga Margareta, skriven av Kjellaug Nordsjö. Det blev början på ett växande intresse för ikoner och en start för flera i församlingen att själva börja måla, eller skriva som det kallas. I Färgelanda-Högsäters församling växer intresset för ikonmåleri och ur det växte en önskan om kurser i ikonmåleri fram.

Idag är vi så glada för samarbetet med Eva Forssell Aronsson från Mölndal. Eva skriver ikoner sedan många år och är utbildad på olika skolor och kurser.

I april 2021 tog Eva  sig an en blandad grupp med nybörjare och erfarna tillsammans. Vi fick fyra dygn i den vackra miljön på Stigens herrgård med fantastisk mat och möjlighet till övernattning för den som önskade.

Sedan dess har vi haft en ikonmålarhelg per termin på Stigens herrgård. När Eva inte har haft möjlighet leds helgen av Sigge Widekärr.

En söndag i månaden ses vi i Färgelanda prästgård och målar. De flesta av oss är ännu nybörjare och vi hjälps åt för att utvecklas och komma vidare. För den som är intresserad och nyfiken att prova på är det lätt vara med en gång och testa om det är något för henne eller honom. Materiel som färger och penslar och platta att måla på finns att köpa på plats. Här hittar du kommande träffar.

Vill du veta mer, kontakta Sigge Widekärr