Virkade mormorsrutor upplagda på ett bord, sett ovanifrån. En vas med gula tulpaner.
Foto: Hanna Bodell

Var med och virka mormorsrutor

Gruppen Handa för andra drar igång en kampanj som sträcker sig från påsk till advent. Under denna period ska mormorsrutor virkas till filtar som säljs till förmån för ACT Svenska Kyrkan i julkampanjen 2023.

Handa filtar för andra

Varannan onsdag udda veckor träffas Handa för andra i Masthuggskyrkan. Nu startar de en kampanj som inleds under påsken och håller på ända till advent. Klassiska mormorsrutor ska virkas och tillslut sys ihop till filtar. Filtarna ska auktioneras ut eller säljas under Masthuggskyrkans adventsmarknad. Pengarna går till ACT Svenska kyrkans julinsamling och kampen för alla flickors rätt till ett värdigt liv.

Vi vill uppmana församlingsbor att virka mormorsrutor för att sedan sy ihop till filtar och sälja i advent.

Åsa Dungården, församlingspedagog

Hjälp till att virka

Här kan du ladda ner en instruktion för att virka klassiska mormorsrutor, pdf (2,25 MB).

Oavsett om du är van med virknålen eller om du är nybörjare kan du vara med och virka. Om du behöver lite hjälp på traven så finns det många instruktionsfilmer på nätet. Det räcker med sökordet ”mormorsruta”, så kommer du att hitta såväl filmer som instruktioner. Och självklart är du välkommen till Handa för andra, varannan tisdag jämna veckor, kl. 16–18. Gruppen har uppehåll under sommaren och startar igen 5 september.

När du har virkat klart tar du med dig rutorna till Handa för andra. De kommer sedan att foga ihop dem till filtar.

Staty med fredstecken som står vid havskanten.

Internationella gruppen - Handa för andra

Genom handarbete, samtal och olika insatser är vi en del av Svenska kyrkans internationella arbete, Act.

ACT Svenska kyrkans julkampanj

ACT Svenska kyrkan är Svenska kyrkans internationella bistånds- och utvecklingsverksamhet. Mellan första advent och trettondag jul pågår julinsamlingen med temat: Bryt en tradition – för allas flickors rätt till ett värdigt liv. Du kan läsa mer om insamlingen på ACT Svenska kyrkans hemsida.