Play – Kyrkan unplugged

Både pop och psalmer ryms i musikserien Kyrkan unplugged, men låtarna förenas av sina starka texter som förmedlar både tröst, hopp och glädje. Och så framförs låtarna akustiskt – eller unplugged som musikerna säger.

Kyrkan är förstås en plats, men det är framför allt människor som delar livet, oavsett omständigheter. Därför är kyrkan där du är just nu. Tillsammans får vi uppfyllas av kraften i tron och hoppet som förmedlas i musiken. Lyssna och sjung gärna med själv om du kan texten.

I Kyrkan unplugged har Andreas Öberg samlat kollegor och vänner i Bygdeå kyrka för att ge även den som inte kan komma till kyrkan del av musiken. Det blir starka möten som vi som lyssnar får vara en del av.

Avsnitt

Kyrkan unplugged – Light of a Clear Blue Morning

I sommarens femte och sista Kyrkan Unplugged är Karin Ahnqvist tillbaka, denna gång med countrydrottningen Dolly Partons hoppingivande låt Light of a Clear Blue Morning.

Kyrkan unplugged – Little Boy

I detta avsnitt av Unplugged från Bygdeå kyrka får du lyssna till Markus Matsson Band och låten Little Boy. "Den handlar om att man aldrig ska sluta kämpa" säger Markus som skrivit både text och musik.

Kyrkan unplugged – Själs färger

"Kan du minnas hur det kändes att skratta när världen är galen." Karin Ahnqvist är tillbaka i Unplugged. Tillsammans med Anna Forslund och Andreas Öberg sjunger hon Cyndi Laupers hit True Colors som i den svenska översättningen av Reine Mirro blir Själs färger.

Kyrkan unplugged – Going Home

Denna vecka gästas Kyrkan Unplugged av bandet Pinewood Avenue som sjunger egna låten Going Home. Vi säger bara häng med!

Kyrkan unplugged – Hold On

Kyrkan Unplugged är äntligen tillbaka! Under fem fredagar i maj och juni får du njuta av musik från Bygdeå kyrka. Första ut är gospellåten Hold On. Den är både en uppmaning om att hålla ut och hålla i ett litet tag till och ett löfte om att det kommer att bli bättre! Solist är Katarina Parment och med sig har hon Andreas Öberg och Anna Forslund på piano och kör.

Kyrkan unplugged – You've got a friend

I det sista avsnittet av Kyrkan unplugged (i alla fall för den här omgången) får vi höra Carole Kings välkända och älskade låt You've got a friend, som genom åren spelats in av en lång rad artister. Men den här gången hör vi vår egen Katarina Parment sjunga om vännen som alltid hör när du ropar. Musiker är Jakob Forslund och Andreas Öberg.

Kyrkan unplugged – For You

När hela världen skakar och du inte orkar resa dig en gång till - då finns det någon som väntar på att få ta din hand. Efter en veckas uppehåll är Unplugged tillbaka, denna gång med bluselåten For You, skriven av Eric Bibb. Sjunger i Bygdeå kyrka gör Andreas Öberg som har sällskap av Jakob Forslund på bas. Varsågod och njut!

Kyrkan unplugged – När jag ser din himmel

Ursprungstexten till veckans sång har ungefär 3 000 år på nacken och är skriven av den store psalmförfattaren David. Han utrycker sin förundran och glädje över att den som skapat hela universum både ser och bryr sig om honom – det kan du också få göra. Sjunger gör Elisabeth Nilsson tillsammans med Jacob Nilsson och Andreas Öberg. Musiken och tolkningen av den 8:e psaltarpsalmen är skriven av Erik Tilling.

Kyrkan unplugged – En stund på jorden

Veckans låt hittar du inte i psalmboken men 25 veckor på Svensktoppen visar att Lalehs "En Stund på jorden" letade sig långt in i hjärtat på lyssnarna 2014 och där har den stannat. Vi tackar för glädjen och tacksamheten över livet. Solist denna gång är Karin Ahnqvist.