Foto: Pexels

Vill du vara med?

Kyrkan blir sitt bästa jag av en mångfald av människor och medarbetare. Att engagera sig som ideell kan vara både givande och lärorikt, och självklart - vi trivs där vi behövs!

Att vara frivillig, ideell medarbetare, volontär...  Alla dessa begrepp uttrycker en och samma sak: Engagemang och lust att göra en insats.

Svenska kyrkan bärs av frivilliga krafter, som på olika sätt arbetar hand i hand med anställda, i en gemensam kallelse att möta sin nästa med evangeliet.
I Svenska kyrkan Burträsk-Lövånger är många med och arbetar ideellt och det finns alltid plats för fler.

Det finns många sätt att engagera sig - från färdiga och inarbetade uppgifter till den där idén som just du går och bär på. Ett engagemang kan se olika ut över tid och rum, men grundtanken är att det ska vara lätt att börja och lätt att ta ett steg tillbaka.

Det spelar ingen roll hur mycket eller lite man kan vara engagerad. Kanske är det två timmar per termin eller en halv dag i veckan. Varje insats är lika värdefull.

I Svenska kyrkan vill vi främja att du som medlem engagerar dig ideellt i det lokala församlingslivet. Och det finns många sätt att engagera sig!

Du behövs! Vad vill du göra?

Här nedanför har vi samlat några exempel på uppgifter där vi kan hjälpas åt. Bara fantasin sätter gränser för vilka ideella uppdrag som kan blomma i en församling. Självklart är du också välkommen att komma med egna tankar och förslag utifrån dina egna önskemål, erfarenheter och kunskapsområden.

Stödja eller leda gruppverksamhet
Dina erfarenheter och intressen kan vara till stor glädje i t.ex. konfirmandgrupper, scoutgrupper eller barnkörer.

Delta i en besöksgrupp
Bidra med din tid och ditt engagemang för att bryta ensamhet och vara till hjälp för medmänniskor som behöver både praktiskt och själsligt stöd.

Vara kyrk-/gudstjänstvärd
Delta i planering och genomförande av våra gudstjänster, hälsa välkommen, läsa texter eller mer praktiska uppgifter som att sköta om textilier eller styra ljud/ljus i kyrkan.

Engagera dig i integrationsverksamhet
All kyrkans verksamhet är öppen för alla, det spelar ingen roll om du är född i Sverige eller ett annat land. Mötesplatser som samlar både svenskar och nyanlända är bra för både social samvaro och språkinlärning. Många asylsökande behöver stöd med att lära sig svenska, de har inte rätt till SFI undervisning. I en del församlingar har även läxläsningshjälp efter skoltid varit mycket uppskattat, både för nyanlända och andra, det är möjligt att starta om det finns en grupp ideella som vill engagera sig.

I Lövångers församling kan du vara ledare i svenska undervisning (tre olika veckodagar tillsammans med Bilda, Vuxenskolan och Rädda barnen). På hantverkshörnan behövs handarbetskunniga ideella, där syr man på symaskin och gör annat hantverk, det går också bra att över en kaffekopp sitta ner och prata svenska med en nyanländ. På kvällscaféet möts ett 50-tal barn och vuxna varannan vecka och som ideell kan du samtala med de vuxna, pyssla/leka med barnen, spela pingis med ungdomarna eller fixa fika.

I Burträsk församling finns ingen specifik integrationsverksamhet men goda initiativ välkomnas och man kan som ideell kan finnas med i den befintliga öppna gemenskapsverksamheten Mötesplats.

Delta i det internationella arbetet.

I församlingarna finns det internationella grupper som arbetar med rättvisefrågor, globalt och lokalt. Det kan handla om att samordna nödhjälp till katastrofdrabbade områden via Act Svenska kyrkan eller EFS mission eller att lyfta klimat- och miljöfrågor lokalt och nationellt. Som aktiv i en internationell grupp får du möjlighet att åka på konferenser och utbildningar för att fördjupa din kunskap. I de internationella grupperna tar vi tillsammans tillvara på ditt personliga engagemang, det går bra att vara med vid något enstaka tillfälle eller mer regelbundet.

Kyrkkaffe och serveringar
Var med och fixa fika eller lunch i gott sällskap med andra ideella eller anställda. Tack vare ideella som gillar att jobba praktisk med mat och fika så kan vi tillsammans erbjuda trevlig gemenskap för både unga och gamla i anslutning till många gudstjänster.

Låter det intressant? Vill du veta mer?

Fyll i ett av formulären nedan så kontaktar vi dig!

Intresseanmälan för ideella uppdrag i Burträsks församling

Intresseanmälan för ideella uppdrag i Lövångers församling

Förklarande text