Foto: Iris Sjöström

Kyrkor och lokaler i Lövångers församling

Här hittar du information om våra kyrkor och lokaler i Lövångers församling.

Kyrkor och bönhus i Lövångers församling

Lövångers kyrka

Lövångers kyrka byggdes under den katolska tiden och är ”invigd åt Anna, jungfru Marie moder”. Kyrkan började byggas under 1400-talet och togs troligtvis i bruk 1507. Den ersatte då en tidigare träkyrka som stod söder om den nuvarande kyrkan.

Bjuröklubbs kapell

Det gamla fiskarkapellet i Bjuröklubb invigdes 1864 och ersatte då ett tidigare från 1658. Kapellet används flitigt under sommarmånaderna och varje år hålls flera gudstjänster, dop och vigslar i det lilla kapellet på gränsen mellan hav och land.

Munkvikens kapell

Kapellet utgör hjärtat i verksamheten på Munkvikens lägergård. Där samlas konfirmander och andra lägerbesökare till gudstjänst och bön.

Vallens kapell

Kapellet i Vallen invigdes 1940. Inför kapellets 60-årsjubileum gjordes en omfattande renovering och en ny altartavla signerad Barbro Frimodig kom på plats. Kapellet ägs och förvaltas av byborna via en kapellstiftelse.

Annagården och Församlingshemmet

Samlingslokaler och verksamhetslokaler finns på två platser i närheten av Lövångers kyrka. Annagården (EFS-lokalen) och Församlingshemmet i kyrkstaden.

Andra platser med anknytning till församlingen

Munkviken

Invid havet, strax söder om Lövånger, ligger Munkvikens lägergård. Anläggningen som togs i bruk 1941, har utvecklats till en populär lägergård som årligen får ta emot tusentals besökare.

Lövångers kyrkstad

Kyrkstadens rödmålade stugorna ihar blivit en symbol för Lövånger och gjort bygden känd över stora delar av landet. Kyrkstaden har en lång historia som sträcker sig tillbaka till medeltiden.