Händer
Foto: IKON

Kyrkans hjälpkassa

Vi kan alla någon gång i livet hamna i svåra och oförutsedda situationer. Då finns möjligheten att söka församlingens hjälp och stöd genom Kyrkans hjälpkassa.

Det här är Kyrkans hjälpkassa
Sedan 2016 finns en hjälpkassa i vardera Burträsk och Lövångers församlingar. Kollekter och gåvor till hjälpkassorna samlas in löpande under året. Kassorna är tänkta att användas till hjälpbehövande personer dom vistas i någon av församlingarna genom bosättning, skola eller arbete. Hjälpkassan ska inte ersätta samhällets ansvar, utan är tänkt att finnas till vid en kris eller oförutsedd situation. Det kan handla om att man lever på marginalen ekonomiskt pga. arbetslöshet, sjukdom eller av annan orsak.

Tanken är att man endast ska få hjälp vid något tillfälle per år. Vid synnerliga skäl till mer kontinuerligt stöd så tas beslut i samråd med kyrkoherden. Hjälp kan ges genom ett presentkort, en matkasse, hjälp att köpa ut mediciner eller betala en faktura, resa eller liknande. Stöd i form av kontanter ges aldrig, inte heller överföring av pengar.

De som handhar Kyrkans Hjälpkassa har tystnadsplikt och får inte berätta något till utomstående om vilka personer som söker hjälp eller vilken hjälp som ges. Ansökningar sparas under det aktuella året och föregående år, sedan makuleras de.

Sök stöd ur Kyrkans hjälpkassa

Som hjälpsökande kan du ringa, mejla eller uppsöka någon av de anställda i diakoniteamet. Du får sedan vid ett bokat möte redogöra för din livssituation och ditt behov av stöd. Den som tar emot dig vid mötet fyller i en skriftlig ansökan. Beroende på situation kan du behöva redovisa dina inkomster och tillgångar. I första hand är det skyddsnätet inom offentlig sektor som du ska vända dig till och församlingens anställda hjälper dig med sådana kontakter om du behöver. Som regel så tas beslutet om att bevilja eller avslå en ansökan i samråd av två anställda. Vi ser gärna till helheten och kan stötta på andra sätt än i ekonomiska frågor om du själv önskar.

Ge en gåva till Kyrkans hjälpkassa.

Hjälp oss att hjälpa! Din gåva omvandlas till direkt stöd till människor i våra församlingar.

110kr räcker till ett paket blöjor.
160kr räcker till en angelägen bussresa t.o.r till Skellefteå.
500kr räcker till en rejäl matkasse.

En liten gåva kan göra stor skillnad för en medmänniska. Tack!

LÖVÅNGER

Swisha till nummer: 123 199 72 12

eller betala in till Bankgiro 958-3469

Märk inbetalningen: Kyrkans hjälpkassa Lövånger