Ett par i rödsvarta kläder gifter sig.
Foto: Magnus Aronson/IKON

Frågor och svar om vigsel

Vanliga frågor och svar om vigsel

Hur bokar man tid för vigsel?

Kontakta din församling, se uppgifter nedan, för att komma överens om tid och plats. Därefter bokas präst och musiker utifrån deras arbetschema.

Kostar det att gifta sig i Svenska kyrkan?

Det kostar inget att gifta sig i Svenska kyrkan i Sverige, men om ni har särskilda önskemål som medför extra kostnader för församlingen får ni komma överens om dem med prästen och själva bekosta dem.
I Svenska församlingar utomlands kostar det oftast att viga sig.

Kan vigseln vara på ett annat språk än svenska?

Om svenska inte är det självklara språket för er vigsel, kan ni välja ett annat språk. Men det finns ett inslag i vigseln som kallas ”tillkännagivandet”. Det kan jämställas med när en myndighet eller en domstol fattar ett beslut. Enligt lagen ska sådana beslut alltid uttalas på svenska, även om de kan kompletteras med ett uttalande också på ett annat språk.

Kan man få en kyrklig välsignele om man redan har gift sig borgerligt?

Om ni redan har vigts borgerligt eller i en annan kyrka, kanske i ett annat land, kan ni få en kyrklig välsignelse. Ceremonin är väldigt lik vigselgudstjänsten, men den har ingen betydelse i lagens mening.

Kontakta oss för mer information och bokning.

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, eller har du fått brev från kyrkogårdsförvaltningen? Är det något du undrar över är du alltid välkommen att kontakta oss.