Foto: Anna-Maria Larsson

Fair Trade/Rättvis Handel i Lövånger

På Annagården i Lövånger finns 2 skåpar med Fair trade varor. Kanske vill du fylla på i tehyllan hemma? Här kan du hitta både en gå bort present, nyttigt snacks och lördagsgodiset. Det går bra att handla ur skåpet via självservice under Annagårdens öppettider då någon anställd är på plats, måndag- fredag kl. 8-16 (avvikelser kan förekomma).

I Fair trade skåpen hittar du Fairtrademärkta och andra rättvist handlade varor. I sortimentet finns choklad, te, kaffe, kakao, torkad frukt, godis, jutesnören, mindre hantverk och leksaker. Fair trade skåpen står på Annagården i EFS delen av huset.

Lövångers församling är en av många församlingar inom Svenska kyrkan som har ett engagemang för rättvis handel och driver frågan genom att bland annat sälja Fairtrade produkter och andra rättvist handlade varor.

Fairtrade-systemet syftar till att skapa förutsättningar för anständiga villkor i produktionen av varor som importeras till Sverige. Genom Fairtrade förbättras villkoren för hushåll som är beroende av jordbruket som inkomstkälla.

Församlingen gör varken vinst eller förlust på Fair trade skåpen utan budgeterar och arbetar för att utgifter och inkomster från försäljningen ska ta ut varandra.

Förutom att man kan handla i skåpen under veckorna då lokalerna på Annagården står öppna så, brukar fair trade varorna säljas vid marknader och enstaka event.

Läs mer om församlingens internationella arbete

Internationellt arbete

Vår internationella grupp består av intresserade församlingsbor som genom sitt engagemang vill bidra till att göra skillnad

Har du ett engagemang för Fair Trade arbetet? Bli ideell!

Vill du vara med?

Kyrkan blir sitt bästa jag av en mångfald av människor och medarbetare. Att engagera sig som ideell kan vara både givande och lärorikt, och självklart - vi trivs där vi behövs!