rawpixel.com/Freepik

Följ med Bokenäsets församling in i framtiden

Här hittar du information om projektet som pågår om församlingens framtid med fokus på verksamhet och användning av kyrkor och församlingshem.

Nedan kan du läsa om anledningen till projektet och även hitta underlag och dokument.

FÖLJ MED BOKENÄSETS FÖRSAMLING IN I FRAMTIDEN
Bokenäsets församling vill i framtiden fortsätta vara en egen församling. För att kunna uppnå målet är det viktigt att skapa rätt förutsättningar. Vi vill förvalta de intäkter vi får från medlemmarna via kyrkoavgiften på bästa vis för att kunna bibehålla verksamhet och personal.

Den ekonomiska redovisningen visar att fastighetskostnaderna tar allt större andel av församlingens intäkter i anspråk. Vissa år över 40 %. Kyrkorådet har därför startat ett arbete för att se hur fastighetskostnaderna kan minska. Ett led i arbetet är att vinterstänga några av församlingens kyrkor. Med det är en kortsiktig lösning. Nu är målet långsiktiga lösningar. Kyrkorådets ordförande, Ynge Andersson, berättar:

”Vi behöver besluta om en tydlig inriktning som pekar ut
församlingens långsiktiga avsikter med varje byggnad och
markobjekt. Det är viktigt att inriktningen blir väl förankrad i
församlingen för att vara genomförbar.”

Inriktningarna som ska beslutas är inte strikt ekonomiska frågor. Det handlar också om vilken verksamhet som vi vill bedriva, vilka kulturvärden som finns att bevara med mera. Kyrkorådet vill arbeta brett för att hitta hållbara och genomförbara lösningar. En nyckel i det är att informera och bjuda in till samtal under arbetets gång. En arbetsgrupp har startats upp med representanter från personal, förtroendevalda och externt konsultstöd. Yngve Andersson avslutar:

”Just nu står vi på i startgroparna,
det känns spännande och viktigt att få berätta att detta
arbete påbörjas. Än är inte alla detaljer klara för hur vi kommer
att gå tillväga, men vi hoppas att många vill både följa
och vara med i arbetet när tillfälle ges.”