En man står med sitt röstkort till kyrkovalet i handen.

Vad vill du att kyrkan ska göra?

Vi går nu in i hösten med allt vad det innebär. Jag brukar beteckna mig som en höstmänniska, vilket innebär att jag trivs extra mycket med det hösten erbjuder. För många är det en tid för att samla in bär, plocka potatis, eller jaga älg. Andra njuter av höstpromenader, eller får ro att läsa en bok.

Hösten kan naturligtvis även innebära en del arbete med uppstart av verksamhet, utbildning och skola. Sådant som kräver mycket fokus och koncentration.
För många av oss har sommaren varit en källa till återhämtning med fina sommardagar. Varma dagar som gjort att även någon badkruka vågat ta sig ett bad. Vi behöver återhämtning för att ladda våra batterier. Naturen är en sådan plats, och den är gratis och till för alla.

Kyrkan är också en plats för alla, och en möjlighet för den som vill lära känna sig själv lite närmare. Vi får ta del av den kristna trons berättelser, och vi ges näring till vår inre andlighet. Vi lever i en tid av förändring och stora utmaningar. Det är lätt att bli rädd och orosfylld. Jag tycker det är trösterikt att det finns över 365 uppmaningar i Bibeln om att inte vara rädd. En för varje dag! En av de starkaste berättelserna är när ängeln säger till tonåringen Maria, Var inte rädd, då hon får uppdraget att bli Jesus mamma.

Gud själv säger också att han ska vara med oss alla dagar till tidens slut. Kristen tro är ingen snabb lösning på det som är svårt i tillvaron, men det är en fast grund och ett hopp inför morgondagen. Vi kan leva i det hoppet, och även sträcka oss mot någon annan för att dela hoppet och ge det vidare.

Så här i kyrkovalstider tänker jag på dig som har fyllt 16 år, och är med i Svenska kyrkan. Jag tror att du har mött Svenska kyrkan i flera olika sammanhang. Kanske har du varit med i en barn- eller ungdomsverksamhet. Säkert har du också varit i kyrkan vid något dop, konfirmation, vigsel eller begravning, eller så har du besökt en kyrkogård. Kanske är du körsångare, eller har varit aktiv i kyrkan på något annat sätt. Kyrkan finns även med när det skett en olycka, eller då någon mår dåligt, men det pratar vi inte lika ofta om. Det är rätt så mycket som Svenska kyrkan Boden gör och betyder för människorna som bor här. Och jag vet att det är likadant i hela Sverige.

Den 19 september är det kyrkoval. Det sker vart fjärde år, och är ett tillfälle då alla som är medlemmar i kyrkan har möjlighet att vara med och bestämma hur kyrkan ska styras. Vilka ska sitta med och besluta? Vilka prioriteringar ska göras? Vad är det viktigaste som kyrkan ska syssla med?

Du som har rätt att rösta har fått ett röstkort hem i brevlådan. Jag vill att du använder din röst för att säga vad du tänker om församlingens arbete. Det är bra om så många som möjligt gör sin röst hörd. Det är först då kyrkan kan bli viktig för dig som bor i Gunnarsbyns, Edefors, Sävasts eller Överluleå församlingar.

På röstkortet står allt du behöver veta om hur, var och när du kan rösta. Om du vill veta mer hittar du information på: www.svenskakyrkan.se/kyrkoval

/Anders Stenman, präst