Kyrkofullmäktiges vice ordförande Erika Sjöö och ordförande Birgitta Mörk tar emot Regnbågsnyckelmärkningen för Svenska kyrkan Boden.
Foto: Camilla Arvidsson

Svenska kyrkan i Boden hbtq-certifieras

Som första pastorat i Luleå stift har Svenska kyrkan Boden fått ta emot Regnbågsnyckeln. Ett bevis på att vi har viljan att arbeta aktivt för att vara en mer inkluderande kyrka där alla får plats.

Vid kyrkofullmäktiges digitala sammanträde den 26 maj fick Svenska kyrkan Boden ta emot Regnbågsnyckeln av stiftspedagog Åsa Wiik-Sandlund och personalkonsulent Birgitta Olofsson Marklund på Luleå stift. Hbtq-certifieringen är ett bevis för att man har genomgått processmodellen Regnbågsnyckeln för en mer inkluderande kyrka.

- Att äntligen få ta emot Regnbågsnyckeln känns roligt och uppmuntrande. Både vi i personalen och flertalet förtroendevalda har lagt ner mycket tid och engagemang för att fördjupa oss i mångfaldsfrågor, och vi ser att det redan nu påverkar vår verksamhet på ett positivt sätt. Själva arbetet är det viktigaste även om det alltid är roligt att få ett tydligt tecken på det arbete som vi lagt ner, säger kyrkoherde Hans Johansson.

Svenska kyrkan har, liksom många andra kyrkor, en historia av att ha diskriminerat hbtq-personer. Men att döma eller särbehandla människor utifrån sexuell läggning eller könsidentitet, är inte förenligt med kristen tron. Varje människa är skapad till Guds avbild, och älskad av Gud. Under de senaste åren har personal och förtroendevalda därför arbetat för en hbtq-certifiering för Svenska kyrkan Boden.

Logotyp Regnbågsnyckeln 2021

Process i flera steg

Regnbågsnyckeln är en process med flera steg. Först har förtroendevalda och anställda utbildats i hbtq-frågor, och sedan har processen fortsatt med studiecirklar där man reflekterat och samtalat i mindre grupper. Utgångspunkt för studiecirklarna har varit boken Så att jag kan komma in, som är ett samtalsmaterial om att vara hbtq i ett kristet sammanhang. Samtalen har sedan utmynnat i en mångfaldsvision som kortfattat formulerar hur Svenska kyrkan Boden fortsättningsvis ska arbeta för mångfald och öppenhet:

Människa först – med oändligt värde!

• Vi bemöter alla människor med respekt.
  • Vi har ett öppet, vänligt och omtänksamt klimat där alla känner sig trygga med att uttrycka sin åsikt.
  • Vi vågar stå upp för andra människor - vi är modiga kristna!
  • Vi använder ett inkluderande språk och inkluderande bilder.
  • Vi tar ansvar för vårt sätt att uttrycka oss så att vi inte sårar andra.
  • Vi är inkluderande vid gudstjänstfirande.

Sedan tidigare har även Sävar-Holmöns och Byske-Fällfors församlingar i Luleå stift fått ta emot Regnbågsnyckeln.

Kyrkoherde Hans Johansson och kyrkofullmäktiges ordförande Birgitta Mörk.
Kyrkoherde Hans Johansson och kyrkofullmäktiges ordförande Birgitta Mörk. Foto: Camilla Arvidsson

Regnbågsnyckeln

Regnbågsnyckeln är en hbtq-märkning som visar att förtroendevalda och medarbetare i en församling genomgått processmodell Regnbågsnyckeln för en mer inkluderande kyrka och har viljan att arbeta aktivt för mångfald och öppenhet. Processen består av utbildning, studiecirklar, visionsarbete och reflektion vilket leder fram till att församlingen efter utförd process och utarbetade mångfaldsvisioner får ta emot märkningen Regnbågsnyckeln.

Som grund för processen används boken Så att jag kan komma in skriven av Erik Gyll och Frida Ohlsson Sandahl och utgiven av Riksförbundet EKHO. Boken kan köpas via Svenska kyrkans webbshop.

Två personer håller upp regnbågsflaggan mot himlen.

Hbtq i Svenska kyrkan

Svenska kyrkan ska vara en inkluderande kyrka, där hbtq-personer ska känna sig trygga och välkomna. Därför jobbar vi aktivt mot diskriminering och för inkludering.