Fyra ljus som brinner mot en mörk natthimmel.
Foto: Alex & Martin

Låt friden fylla ditt inre

Varje månad skriver någon av Svenska kyrkan i Bodens präster i Boden Gratistidning. Denna gång är det Ivar Sundström som uppmanar oss att stanna upp och låta friden fylla vårt inre.

Det kan inte ha undgått dig att det lackar mot jul. Redan i slutet av oktober dök
julsakerna upp tillsammans med det som hör Halloween till. Knappt är julen sedan förbi, innan semlorna finns till försäljning. Varför denna brådska? Varför kan inte saker och ting få ha sin gilla gång?

Vi talar om en tid där så mycket händer. Vi måste vara hela tiden. Vi tänker att tid är pengar, och att det gäller att rusa vidare för att inte missa något väsentligt. Men tänk om det egentligen är tvärt om? Tänk om vi faktiskt skulle behöva stanna upp och finna en frid som vår stressiga tid inte kan ge oss. Tänk om vi skulle må bra av att göra – ingenting.

Vi omger oss med tekniska apparater som är till för att spara tid, men ofta visar sig vara tidstjuvar istället. Stressen minskar inte med våra prylar, snarare ökar den. Jag är inte teknikfientlig, tvärtom, men jag har börjat inse att tekniken har baksidor. Ofta stressar och pressar den oss. Tystnad och vila har blivit bristvaror, medan vi rusar omkring med våra telefoner som elektroniska fotbojor - helt frivilligt.

Julen är en tid för att vila och stressa av. Hoppsan, tänker du, julen om något är väl stressens tid. Ja, om vi låter oss ryckas med, om alla måsten ska uppfyllas, då blir det inte mycket över till julfrid. Men om vi stannar upp, låter axlarna sjunka ner och friden fylla vårt inre, då kan julen bli en fröjdfull högtid.

Vi firar jul till åminnelsen av Jesu födelse. I en liten avkrok av världen, en plats som knappt någon hade hört talas om, där lät Gud undret ske. Där föddes ett litet barn som skulle göra stor skillnad för världen. Det var ingen storslagen entré, han föddes i fattigdom, i enkelhet. Jesu födelse berättar något om Gud. Det är inte i det fantastiska och storslagna som undret sker, det är i det enkla och i det vardagliga. Guds kärlek flödar och blir synlig i ett stall, inte i ett slott.

Jag försöker njuta som allra mest av livet under julen. Julottans budskap om att en Frälsare har fötts åt oss fyller mig med glädje. Jag försöker att bli stilla, stanna upp och finna den frid som endast Gud kan ge. Jag önskar att den här julen ska bli en tid för vila och avkoppling även för dig, en tid då du inser att vila och stillhet har en viktig plats i ditt liv, att det finns andra värden i livet än att komma först.

Ture Nerman skriver:
Du skall inte jaga så rolöst omkring...
Men lära dig älska små nära ting!

Jag önskar dig en riktigt fröjdfull jul!

Vid pennan

Ivar Sundström, präst i Svenska kyrkan i Boden