En leverans med förnödenheter i nödställda i Ukraina lastas av från en lastbil.
Foto: Daniel Fekete /HiA/Ikon

Kriget i Ukraina – hjälpen når fram

Fler än tre miljoner ukrainare har sedan kriget bröt ut flytt över gränsen från Ukraina. Act Svenska kyrkans lokala partner finns på plats och stöttar befolkningen. Humanitära insatser pågår och fler förbereds.

Just nu står Act Svenska kyrkans lokala partner i ACT-alliansen och delar ut mat och hygienpaket till människor som flyr till Polen och Ungern. De lokala lutherska kyrkorna i Ukraina och grannländerna tar emot människor, ger förnödenheter och skyddsboende. Läkemedel och hygienpaket för 70 miljoner kronor och 280 ton mat har distribuerats till de som väntar vid gränsen för att ta sig ur landet.

De lokala ACT-medlemmarna når tiotusentals familjer på flykt. Hjälpen når fram och används av lokala kyrkor och partner, som kan sammanhanget, språket och kulturen.

Tack för allt er engagemang!

Bild på person i bil som tar emot macka från en bricka som hålls fram av person som står utanför bil med blå väst.

Det här gör Act Svenska kyrkan i Ukraina

Act Svenska kyrkan har genom våra partner sett till att flera ton med mat nått människor på flykt. Mediciner, tillfälliga skydd och psykosocialt stöd kommer också den ukrainska befolkningen till del.

Gåvorna gör skillnad i Ukraina

Situationen för Ukrainas befolkning är fortsatt mycket svår. Din gåva behövs.

Ge en gåva