Ljusbärarna vid askgravlunden under allhelgona.
Foto: Camilla Arvidsson

Glimtar från allhelgona 2018

Det var många människor som besökte kyrkogårdarna runt om i Boden under den gångna allhelgonahelgen. Det var både vackert och stämningsfullt med de fladdrande lågorna från alla tända gravljus som lyste upp i höstmörkret.

Bön i allhelgonatid

Gud,
ljusen från våra anhörigas och vänners gravar
lyser upp allhelgonatidens djupa höstmörker,
låt dem för oss bli en påminnelse om samhörighet och beroende
också över de gränser döden sätter i våra liv,
låt minnet av våra döda och den kärlek vi fått motta
bli till ett tecken på att vi alla, levande och döda,
lever i ditt minne och av din kärlek.

Altaret i kapellet på Lundagårds kyrkogård.

De livesänder från kyrkogården i Boden

"I helgen är det allhelgona och många vill besöka kyrkogårdar – men alla kan inte ta sig dit. Därför livesänder Svenska kyrkan en andakt från kapellet på Lundagårds kyrkogård i Boden. – Det blir en högtidlig känsla att sprida även det här på sociala medier, säger hon." I fredags intervjuades diakon Annika Berglund av P4 Norrbotten om Svenska kyrkan i Bodens initiativ med en facebook-andakt.

Gravljus i minneslunden på Lundagårds kyrkogård.

Nytt grepp – kyrkan ska livesända från kyrkogården

"I helgen kommer Svenska kyrkan i Boden att livesända en andakt under allhelgonahelgen, det gör man för att de som inte kan ta sig dit ska kunna ta del av den. – Det är ett sätt att nå de människor som inte kan ta sig till kyrkogården för att tända ljus för sina anhöriga eller så." Även SVT passade på att intervjua diakon Annika Berglund kring initiativet med en facebook-andakt.