Ungdomar som samtalar.
Foto: Magnus Aronson

Går du i kyrkan?

Varje månad skriver någon av Svenska kyrkan i Bodens präster i Boden Gratistidning. Denna gång är det Hans Johansson som undrar om du "går i kyrkan".

”Javisst” säger någon, medan en annan säger ”Nä, jag hinner inte”. Ibland tänker vi på kyrkan som det där vi gör på söndagar, då när vi firar gudstjänst eller går på någons dop. Men det är ofta så mycket som ska tryckas in under söndagens 24 timmar. Sovmorgon, frukost, två tvättmaskiner, fotbollscup, stå i kaffe-tältet, snabblunch på hamburgerrestaurangen, hjälpa till med barnens läxor, middag. Och så vill vi gå i kyrkan, men när ska det egentligen bli tid över till det?

I Boden och dess församlingar finns det många möjligheter att gå i kyrkan. Vi firar gudstjänster från tidig förmiddag till sen kväll på söndagarna. Men inte bara det. Vi har även morgonmässor och kvällsmässor på andra veckodagar, som Sinnesromässan den första fredagen i varje månad eller varför inte Messy Church eller kanske vardagsmässorna varannan vecka?!

Och som om det inte vore nog finns det möjlighet att gå i kyrkan på andra sätt. Körer, samtalsgrupper, ungdomskvällar och bibelstudier där vi får fördjupas i vår tro. Under dagtid har vi församlingsluncher, föräldra-barngrupper, handarbetsgrupper där man bland annat stickar sockar till Mirakelkassen, en arbetsgrupp för män och ett internationellt café där alla är välkomna. Vi har konfirmation, dopundervisning och givetvis dop, vigslar och begravningar. I alla möten inför det viktiga i livet är du i fokus, tillsammans med det viktiga i ditt liv.

Egentligen räcker inte den här texten till för att beskriva alla de möjligheter som ges oss att delta, ”gå i kyrkan”, runt om i våra olika församlingar. Istället kan du läsa om allt som sker på vår hemsida eller i våra annonser och olika programblad. Det bästa av allt är att det är likadant i alla församlingar runt om i hela Svenska kyrkan, oavsett var du bor eller vad du längtar efter. Möjligheterna är oändliga och det är bara välja det som passar dig bäst.

Så går du då i kyrkan? Kanske gör du redan det, och kanske på ett sätt som du inte tänkte dög eller var tillräcklig för att räknas. Kyrkan finns för dig, i medgång och motgång, när du behöver och vill vara med.

Och kom ihåg, din längtan efter Gud är nog för att få kallas tro. Gud tror, litar och räknar med dig i kampen för det goda!

/Hans Johansson, kyrkoherde