Manfred Mattson Stenman och Felicia Enberg framför Överluleå kyrka 2020
Foto: Joakim Nordlund

Ett år fullt av möjligheter

Nyhet Publicerad Ändrad

Vinden rufsar om Felicia Enbergs kalufs och hon plockar skrattande bort några hårtestar som har fastnat. Bakom sig har hon och arbetskamraten Manfred Mattsson Stenman Bodens ståtliga kyrka. Ungdomarna blickar nu fram emot ett år som volontärer.

- Det här känns väldigt skoj. Det känns bra att få vara med och ta hand om de barn och ungdomar som söker sig hit. Jag har själv varit med i kyrkans ungdom, och har många bra minnen från den verksamheten, säger Felicia.
Hon har goda vänner som har arbetat som volontärer.
- De har trivts med det jobbet och rekommenderade mig att söka, säger hon.

Manfred hittade jobbet av en slump.
- Jag var på jakt efter sommarjobb. Då var det en annons för sommararbete på kyrkogårdarna som jag blev intresserad av. Under den annonsen såg jag en annons om volontäråret, och då blev jag nyfiken, berättar han.
Och på den vägen är det. Han är knuten till Mariakyrkan i Sävast, där han dessutom är med i kören och får tillfälle att ta orgellektioner hos kyrkomusikern Niklas Thornéus.
- Det är en otrolig bonus. Jag har spelat orgel sedan jag var liten, och håller på mycket med musik. Jag ser det här jobbet som en möjlighet att se hur det är att arbeta som kyrkomusiker, säger han.

Jag ser det här jobbet som en möjlighet att se hur det är att arbeta som kyrkomusiker.

Församlingspedagogen Mikael Dapefrid är Manfreds handledare.
- I det stora hela handlar det om att Manfred och Felicia ska få prova på hur det är att arbeta inom kyrkan. Givetvis ska de då få meningsfulla uppgifter, säger Mikael.
Manfred kommer även att arbeta med en barngrupp i Mikaelskyrkan i Hamptjärnmoran.
- Det är skönt att få hålla på med något som man verkligen tycker om, säger han.
Felicia är placerad i Matteuskyrkan i Svartbyn men gör, precis som Manfred, inspel i Mikaelskyrkan.
- Sedan kommer jag att vara kyrkvärd som tillägg till alla andra uppgifter, säger hon.

Intill den stora kyrkan pågår idag arbetet med att ersätta sommarens blommor med vacker ljung. Löven som rivs ner av höstvinden lägger sig på den grusbeklädda gången och ungdomarna kisar mot solen. De ser fram emot det kommande året och längtar bland annat till adventstiden när kyrkan med levande ljus och värme skapar en skön kontrast mot kylan och vintermörkret.
- Vi kommer bland annat att vara med i julspelen. Det kommer att bli jätteroligt. Men coronaviruset gör nog att vi får anpassa julspelet för att så många som möjligt ska kunna ta del av det, säger Felicia.
- Jag märker att barnen uppskattar det vi gör. De ser fram emot att träffas och verkar ha roligt. Det känns meningsfullt att få vara en del av det, säger Manfred och ler.
Felicia nickar instämmande:
- Jag ser fram emot det här året. Det känns helt rätt.

Text och foto: Joakim Nordlund

Artikeln är hämtad ur Svenska kyrkan Bodens tidning Kyrkfönstrets julnummer. Utgivning 11 december 2020.