Foto: Michal Tomasz Wodrowski

Musik vid begravning

Musiken kan förmedla känslor som ord inte kan beskriva. Här kan du få hjälp med hur du kan tänka kring musiken samt lyssna på en del musik.

De vanligaste psalmerna vid begravning

Snart kan du även lyssna på dessa psalmer här på sidan.

Psalm 190 – Bred dina vida vingar
Psalm 235 – Som en härlig gudomskälla    (Pärleporten)
Psalm 248 – Tryggare kan ingen vara
Psalm 249 – Blott en dag, ett ögonblick i sänder
Psalm 251 – Var jag går i skogar, berg och dalar
Psalm 256 – Var inte rädd
Psalm 271    – Närmare, Gud, till dig

Mest spelade klassiker vid begravningar:
Air – Johann Sebastian Bach
Koral «Ich ruf zu Dir» – JS Bach
Wenn wir in höchsten Nöten sein BWV 641 -JS Bach
Herzlich tut mich verlangen (O Haupt voll Blut und Wunden) BWV 727 -JS Bach
Adagio – Albinoni
Amazing grace – trad.
Gammal fäbodpsalm – Oskar Lindberg
Koppången – Per-Erik Moraeus
Largo – Antoni Vivaldi
Nocturne – Evert Taube
Morgon ur Peer Gynt – E Grieg
Så skimrande var aldrig havet – Evert Taube
Tröstevisa – Benny Andersson
Under Himmelens fäste, trad.
Visa från Utanmyra
Himlen är oskyldigt blå -melodi av Ted Gärdestad

Musiken är en viktig del av begravningsceremoni

Ibland har den avlidne själv skrivit ner eller meddelat viljan hur begravningen ska utformas. Det är alltid fint att följa dennes önskemål.
Om inte har du som anhörig den kanske största möjligheten att sätta en personlig prägel på begravningen. Det kan underlätta att utgå från musik som personen gärna lyssnade på och tyckte särskilt mycket om.

När begravningen sker enligt Svenska Kyrkans ordning följer gudstjänsten en fast agenda, där två eller tre psalmer ingår i akten. Förutom psalmerna får man välja några musikstycken, särskilt inlednings- och avslutningsmusik. Det är vanligast och finast att de består av orgelmusik. Vilken musik du vill välja som extra musik är upp till dig som anhörig. Men det är viktigt att du talar med prästen om det i god tid. Vill du att någon gäst ska spela eller sjunga? Meddela det! Kyrkomusikern skall hjälpa till förstås om det behövs, vanligast genom att ackompanjera.

Under avskedet medan alla skall gå mot kistan kan mjuk och fin musik spelas i bakgrunden.

Det är kyrkan som har ansvar om begravningens innehåll. Prata gärna med prästen och vid ovanliga önskemål även med kyrkomusikern! Prästen kan hjälpa till att kontakta musikern.

Det är oerhört viktigt att ha äkta levande musik. Vi i kyrkan i Bjursås är professionella och kan erbjuda musik på en hög nivå. Högtalare ger inte den effekt som äkta instrument i kyrkan; en fin välklingande stor orgel samt högklassig flygel. När det gäller inspelad musik vid begravningsceremonin accepterar vi en eller två extra låtar.

I princip varje melodi, även en pop-låt, kan bearbetas på ett fint sätt och spelas antingen på orgel eller piano enligt önskemål under begravningsceremoni. Det går även bra, om man så önskar, att välja en musikstil. Det går utmärkt att välja fina färdiga stycke av stora mästaren (t ex JS Bach: Ich ruf zu Dir), men jag kan även bearbeta vilken melodi som helst i olika stilar. Melodin kan låta som Bach, ett romantiskt stycke eller modern musik även atonalt. Enkelt att säga vad är min eller varit den avlidnes favoritmelodi samt musikstil. Kanske blir det fransk musik, eller amerikansk (t ex G Gershwin: Preludium ciss-moll, Summertime), eller vill man ha Chopin (t ex Preludium h-moll op.28/6), eller hellre Grieg, eller filmmusik. Allt är möjligt.

Man får även lämna saken åt oss. Vi har kunskap att berika begravningsceremonin med vacker och lämplig musik; preludium i början, avslutningsmusik samt mjuk musik vid avskedet. Man får lika bra önska samlingsmusik. Det är mycket lättare och trevligare att sitta med lugn och vacker musik som ljuder i kyrkan innan ceremonin.

Det kan hända att man saknar idéer över vilken musik man vill ha. Det är också okey. Då får man lämna saken åt oss och säga (önska): Jag vill ha vecker lugn musik, eller pampigare, eller jazzigt eller säga ingenting. Även då kan vi hitta former för att skapa en så fin begravningsceremoni som möjligt.

/Organist Michal Tomasz Wodrowski