Foto: Lennart Pettersson

Insamlingskonsert till minne av förintelsen

I Bjursås träffas en grupp ungdomar för att lära sig mer om förintelsen och ojämlikhet i samhället idag. Målet är att besöka Auschwitz i sommar.

Här kan du se Insamlingskonserten till minne av förintelsens dag 27/1

Det var snabba trummor och distade gitarrer som ekade när konserten spelades in i den för övrigt tomma kyrkan i Bjursås. Lite ovanlig musik för lokalen.
Inspelningen varvades med upplästa texter och dikter. Liam, gruppens trummis räknar in en av de snabbaste låtarna, Angel of death som handlar om chefsläkaren i Auschwitz, doktor Mengele.
Ungdommarna samlar på olika vis in pengar till resan och den som vill är välkommen att skänka en slant via swish 123 38 88 468.
Sågmyra kyrkkaffe finns även till försälning på församlingsexpeditionen där intäkterna går till resan 50 kr/paket.

Förhoppningarna är att gruppen skall kunna kliva på bussen mot Auschwitz i sommar. Ingen i gruppen har tidigare besökt något läger och vi vet inte vad det kommer göra med oss. Men att det kommer påverka oss är vi tämligen säkra på liksom basgången från musiken som skakar om kroppen.

Syftet med gruppen är att lära sig om förintelsen men också om förtryck som sker idag i vår absoluta närhet. Att reflektera över vad som händer när demokratins värden bryts ner och ersätts av hatets och våldets ideologi. Genom att betrakta sprickorna i vårt förflutna hoppas vi kunna skapa en hel framtid.

… om detta må ni berätta …
STÉPHANE BRUCHFELD OCH PAUL A. LEVINE
En bok om Förintelsen