Våra kyrkor

Här kan ni läsa om kyrkorna som ingår i Bettna församling och när de är öppna under sommaren.

Bettna församling har fem vackra medeltida kyrkor som vi gärna låter fler använda än bara de som bor här. I våra kyrkor firas regelbundet gudstjänster och framför allt under sommaren ges ett flertal konserter. Alla våra kyrkor passar bra för kyrkliga handlingar.

I anslutning till fyra av kyrkorna finns församlingshem som kan lånas eller hyras för samlingar i samband med dop, vigsel eller begravning.
Under sommaren försöker vi att hålla kyrkorna öppna under helger men vi välkomnar gärna besök även andra tider så det är bara att höra av sig.

Bettna kyrka är ursprungligen från sent 1100-tal men har genomgått stora förändringar genom århundradena. Det nuvarande tornet tillkom under den stora renoveringen 1902. Invändigt är kyrkan rikt bemålad.

Många av målningarna är från 1902 års restaurering men även äldre målningar från 1600- talet finns bevarade. Altaruppsatsen är från tidigt 1700-tal. Två vackra träskulpturer från sent 1400-tal pryder kyrkan.

Det finns också ett gravkapell på Bettna Nya kyrkogård.

Bettna kyrka Foto: Louise Engström Lindgren
Bettna kyrka i vinterskrud Foto: Gunilla Thelin
Bettna kyrka
Bettna kyrka smyckad till bröllop Foto: Louise Engström Lindgren
Konsert för "Världens Barn" i Bettna kyrka 2018
Gravkapellet på Bettna Nya kyrkogård Foto: Hans Ljungwald

Blacksta kyrka är en enkel slätputsad och vitkalkad kyrka med rötterna i 1100-talet. På 1500-talet tillbyggdes sakristia och vapenhus.

Korfönstret som visar den uppståndne Kristus är från sent 1800-tal. Två medeltida järnljuskronor hänger i koret.

Blacksta kyrka
Blacksta kyrka vid ingången
Blacksta kyrkas predikstol Foto: Hans Ljungwald
Blacksta kyrka Foto: Hans Ljungwald
Pippi med flera hälsade på i Blacksta kyrka Foto: Elin Wäppling
Blacksta kyrka Foto: Hans Ljungwald

Vadsbro kyrka. Den ursprungliga kyrkan från 1100-talet var 6 m bred och 9 m lång. Flertalet om och tillbyggnader har skett genom åren. Det mest karaktäristiska är 1460-talet valvslagning samt måleri av den kände kyrkomålaren Albertus Pictor.  Mitten av 1700-talet kalkades målningarna över och togs fram 1902 då även en del nya målningar tillkom. Altaruppsatsen är en rikt skulpterad och bemålad tavla från mitten av 1600-talet.

Kyrkan har två gravkor från 1650-talet samt tidigt 1700-tal.

Blacksta klockstapel Foto: Hans Ljungwald
Vadsbro kyrka Foto: Hans Ljungwald
Vadsbro kyrka
Vadsbro kyrka med sina vackra Albertus Pictor-målningar
Vadsbro kyrka nyårsafton 2022 Foto: Leif Jansson
Vadsbro kyrka Foto: Hans Ljungwald

Årdala kyrka.” Då Årdala klockor ringa till pingst” skriver Snoilsky i dikten ”Vita frun”. Den långsmala kyrkan men rötterna i 1100-talet har vackra vita tegelvalv.

Det blå korfönstret från 1932 har Guds allseende öga på stjärnhimlen som motiv. På den södra väggen finns ett målat draperi från 1700-talet som visar var en tidigare predikstol var placerad.

Årdala kyrka Foto: Louise Engström Lindgren
Årdala kyrka Foto: Hans Ljungwald

Forssa kyrka byggdes på 1300-talet och under 1700-talet byggdes den till och fick större fönster. Korfönstret är en glasmålning från 1885.-talet.

En tidigare altartavla från 1600-talet hänger ovanför ingången till sakristian. I kyrkan finns ett flertal medeltida träskulpturer. Den äldsta är en madonna från 1200-talet.

Forssa kyrka Foto: Hans Ljungwald
Ny belysning i Forssa kyrka Foto: Louise E Lindgren