Internationellt arbete

Tillsammans.

Bankeryds församling arbetar aktivt för att skapa engagemang och samla in pengar till Act Svenska kyrkan. Allt från barntimmebarnens insamlade slantar till syföreningens årliga auktion, kollekt, de stora insamlingsperioderna, bytardagar, skramlande bössor, försäljning av fairtrade-varor och mycket mycket mer.

I församlingen finns en arbetsgrupp som driver de internationella frågorna och är som mest verksam inför årets stora insamlingsperioder. Ett flertal projekt planeras och genomförs årligen.

1 Procent och lite till

Ett särskilt projekt som församlingen jobbar extra mycket för finns i Etiopien. Där pågår arbete för att hjälpa kvinnor ur sexhandel och misär. Bankeryds församling riktar många kollekter och insamlingar till projektet och dessutom avsätts årligen 1% av all medlemsavgift (ej begravningsavgiften) till projektet. Du kan läsa mer om projektet här.

Nytt namn

Act Svenska kyrkan benämndes tidigare Svenska kyrkans internationella arbete. (och ännu längre tillbaka hette det Lutherhjälpen). Ordet act betyder agera och förutom det så finns kopplingen också till ACT-alliansen (Action by Churches Together), som är världens största allians av kristna organisationer och kyrkor som arbetar tillsammans med utvecklingssamarbete, humanitärt arbete och påverkansarbete. Act Svenska kyrkan granskas av Svensk insamlingskontroll och är medlemmar i FRII.

Vill du engagera dig i internationellt arbete i församlingen på något sätt? Hör av dig!