Foto: Elisabeth Zenonos

Vill du att ditt barn döps eller vill du själv bli döpt?

Dopet en gåva till alla, ung och gammal. Ett dop är en glädjens fest där vi firar att en människa blir del av ett större sammanhang. Dop är en gåva, det kräver ingen motprestation.

I dopgudstjänsten, ges Guds välsignelse. Den påminner oss om att vi är sedda och älskade. I livet möter vi utmaningar, går igenom förändringar och är med om saker som är svåra. I dopet får vi ett löfte från Jesus där han säger: Jag är med er alla dagar till livet slut.

Vad behövs för att ett barn ska bli döpt? Kan en ungdom eller vuxen döpas? Svaret på detta är enkelt. Det är din/er önskan om dop som behövs, åldern har ingen betydelse och det är aldrig för sent.

Om du är vuxen är det enda som behövs din egen önskan. För att ett barn eller ungdom ska bli döpt är det nästan lika enkelt. Om barnet är under 12 år måste samtliga vårdnadshavare önska/vilja dop. Efter att barnet fyllt 12 år måste denna önskan/vilja delas av både barnet och vårdnadshavarna.

Ibland får prästen, lite skämtsamt, frågan av en ungdom som ska döpas: -Hur ska du orka bära mig vid dopfunten? Ibland förekommer det att en av föräldrarna till ett nyfött barn inte är döpt och då i samband med barnets dop önskar denne förälder att också bli döpt. Det är också vanligt att vuxna tror att det är för sent att döpas, att dop bara är för barn.

Har du frågor kring dop eller vill boka tid för ett är du välkommen att höra av dig till vår kyrkoherde. Du når denne:

via mail :  ayianapa@svenskakyrkan.se
via telefon: + 357 99 637 655

Mer information om dop hittar du här
Dopsajten