Foto: Elisabeth Anderberg

"Vera berättar"

Avsnitt 1 - Vera berättar om påsken.

Eftersom vi inte kan fira gudstjänster tillsammans denna påsk så har Vera tagit på sig uppdraget att berätta om varför vi firar påsk och vad som hände de dagarna. I det första avsnittet berättar Vera om Palmsöndagen då Jesus red in på sin åsna och folket stod viftandes med palmblad, bredde ut kläder och hyllade honom som en konung. Visste Jesus redan då vad som skulle hända några dagar senare? Det får du veta i första avsnittet av Alvesta församlings serie: Vera berättar om påsken.

Elisabet Carcámo Storm - Präst
Louise Persson - Åsna
Tommy Johansson - Folket
Helena Kronstrand - Folket

Del 1 av 4 hittar du i länken här: Vera berättar om påsken del 1

Avsnitt 2 - Vera berättar om påsken.

Det är skärtorsdagen och Jesus har bjudit in lärljungarna på en festmåltid. Vera är mycket tveksam till att kalla denna måltid för just festmåltid. Men den ligger till grund för något som vi fortfarande gör 2000 år senare. Fast varför ligger de ner och äter? Vera berättar om det stora sveket och dramatiken kring hur det gick till när soldaterna kom och tillfångatog Jesus. Hur ska det gå?

Louise Persson - Lärljunge
Helena Kronstrand - Judas
Tommy Johansson - Soldat

Se fortsättningen här: Vera berättar om påsken del 2

Avsnitt 3 - Vera berättar om påsken.

Vi har kommit till långfredagen i Alvesta församlings serie: Vera berättar om påsken. Jesus har blivit tillfångatagen av soldater och ska korsfästas. Vera förstår inte riktigt varför Jesus blev dömd till döden, han hade ju inte gjort något? Sedan blir Vera själv upphängd på korset av de onda soldaterna.

Louise Persson - Soldat
Helena Kronstrand - Soldat

Del 3 av 4 hittar du i länken här: Vera berättar om påsken del 3

Avsnitt 4 - Vera berättar om påsken.

Vi har kommit till den sista delen i Alvesta församlings serie: Vera berättar om påsken. Det är påskdagen och när några kvinnor kommer till den grav där Jesus är begraven för att ge honom en sista smörjelse så är graven tom. En man kommer fram till dem och till slut ser de, det är Jesus! Jesus är uppstånden! Vera sammanfattar vad hon har berättat under veckan och lämnar en liten blänkare om att det är inte riktigt slut här... Glad påsk till er alla! Och kom ihåg, efter en långfredag kommer alltid en påskdag...

Louise Persson - Maria som besöker graven
Helena Kronstrand - Kvinna som besöker graven

Se sista delen här: Vera berättar om påsken del 4

Avsnitt 5 - Vera berättar om Kristi himmelsfärds dag.

Alvesta församlings serie "Vera berättar" är tillbaka och denna gång berättar hon om Kristi himmelsfärds dag. Vad hände den där dagen då Jesus färdades till himlen och vad gav han för uppgifter till lärljungarna? Vår kyrkoherde Elisabet Cárcamo Storm försöker sig på att flyga, men klarar det inte. Men hur går det för Vera? Avslutningsvis hör ni Linda Pettersson framföra "Over the rainbow" tillsammans med Gunilla Erikson på piano.

Elisabet Cárcamo Storm - kyrkoherde
Helena Kronstrand - Lärljunge
Louise Persson - Lärljunge
Linda Pettersson - sång
Gunilla Erikson - piano

Se avsnitt 5 här: Vera berättar om Kristi himmelsfärds dag

Avsnitt 6 - Vera berättar om pingsten.

Vera berättar är tillbaka och idag handlar det om pingsten då den heliga Anden kommer. Men vad kommer han med? Elisabet har en hel hög med paket som hon visar för Vera, Joline och Lucy som också är på besök. Kyrkans födelsedag ska firas och det görs med paket som innehåller gåvor från den heliga Anden. Vera berättar avslutas med sång och musik av Philip Cárcamo sång, Jocke Wickström trumpet och Gunilla Erikson på piano som framför Grip mig du helige Ande.

Elisabet Cárcamo Storm
Christina Elmersson
Joline och Lucy Signahl
Philip Cárcamo
Jocke Wickström
Gunilla Erikson

Se avsnitt 6 här: Vera berättar om pingsten.