Alvesta församling tog emot Regnbågsnyckeln

Nyhet Publicerad Ändrad

Som första församling i landet mottog vi ikväll Regnbågsnyckeln! Vi är så stolta och glada över möjligheten att få bli pilotförsamling i detta viktiga arbete. Alvesta församling har kommit ut!

Vad är regnbågsnyckeln?

Regnbågsnyckelns avsikt är att ge trygghet för hbtq-personer i församlingar. Församling som tilldelats Regnbågsnyckeln har genom medarbetare och förtroendevalda genomgått processen för Regnbågsnyckeln. Efter processen förväntas församlingen ha kompetens kring inkludering och hbtq.

Processen för att tilldelas Regnbågsnyckeln påbörjas genom att församlingens* medarbetare** och förtroendevalda*** får grundläggande kompetens med hjälp av externa föreläsare. Sedan ska församlingen jobba vidare med frågorna i studiecirkelform utifrån materialet Så att jag kan komma in. Målet är att församlingen ska ha en bild av vad de behöver göra för att bli bättre på att inkludera fler. Det finns även möjlighet för församlingen att få fördjupande utbildning inom område som de identifierat.

Läs mer om Regnbågsnyckeln här!