Vantörs församling

Vantörs församling ligger i Stockholms söderort, i Högdalen, Rågsved, Hagsätra, Bandhagen, Örby och Stureby. Församlingen har två kyrkor - Vantörs kyrka i Högdalen och Hagsätra kyrka. Vantörs församling ansvarar för det samiska arbetet i Stockholms stift.

Påsken i Vantör 2024

Påskhelgen går från mörker till ljus, från död till liv. Här hittar du alla gudstjänster och händelser i påsktid. Välkommen till kyrkan!

Raka gatan - Vantörs församlings egen podcast

I senaste avsnittet av podden gästar Vantörs diakon Ellinor "Ellie" Bager.

Våra verksamheter

Trivseltorsdag i Vantörs kyrka

Trivseltorsdag är en kreativ mötesplats som kombinerar trivselcafé, allsång för alla och shared reading - delad läsning. Vi ses i Vantörs kyrka i Högdalen 13.00-15.15 varje torsdag. Ingen föranmälan behövs!

Lunchmusik, soppa och caféer

Hos oss finns många verksamheter inriktad på gemenskap. Vi har kvinnocafé, språkcafé, lunchmusik med soppa och trivseltorsdagar! Bara kom som du är.

Aktuellt i vår samiska församlingsverksamhet

Vantörs församling är samisk resursförsamling i Stockholms stift. Se vad som händer i vår!

Körverksamhet

I Vantörs församling finns körer för flera åldersgrupper. Läs mer om våra olika körer och vem du anmäler dig till.

Barn och unga

I Vantörs församling finns verksamheter för barn och unga i alla åldrar, allt från öppna förskolor till ungdomsgrupper.

Två kvinnor och en man sitter på små bönepallar med knäppta händer och slutna ögon.

Meditation, qi-gong, pilgrimsvandringar och retreater

Varje vecka ges meditationer och qi-gong i Hagsätra och Vantörs kyrkor, kostnadsfritt och öppet för alla. Välkommen in!

Teologi och filosofi

Känner du dig sugen på ett intellektuellt och andligt äventyr? Vi har olika teologiska och filosofiska samtalsgrupper.

Info om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Dop och konfirmation

En bebis i dopklänning får vatten på sitt huvud av en präst.

Dop

Boka doptid direkt här på webben, eller kontakta oss så hjälper vi dig!

Fem personer i vadar i vatten, två bär konfirmandkåpa

Konfirmation

Vantörs församling erbjuder konfirmationsgrupper med både resor och läger. Allt är kostnadsfritt.

Gudstjänster och mässor

Gudstjänst och mässa

I Vantörs församling firas gudstjänst och mässa (gudstjänst med nattvard) flera gånger i veckan. Vi finns i Vantörs kyrka i Högdalen och i Hagsätra kyrka.

Välkommen till regnbågsmässa

Vantörs församling håller regelbundet regnbågsmässor - som en vanlig mässa fast med HBTQI-tema. Alla är välkomna!

Medlemskap i Svenska kyrkan

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

Albertus Pictors kalkmålning som föreställer änglar rengörs i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala.

Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Den finansierar den lokala församlingens verksamheter.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Vad kan vi hjälpa dig med?

Kontakt och öppettider

Om du vill besöka eller prata med oss.

Kalender och program

Vad händer i Vantörs församling?

Boka dop, bröllop eller begravning

Kyrkan finns där genom hela livet.

Öppettider och kontaktuppgifter

VANTÖRS KYRKA

Hitta hit: Högdalsplan 16 (huvudentré gatuplan) eller Önskehemsg. 21-25 (baksidesingång från parkering)
T-Högdalen

Öppettider

Måndag-fredag: kl. 09.00-15.00. Öppen kyrka för stillhet och ljuständning.
Söndagar: öppet samband med mässa kl. 11.00.

Mässor och gudstjänster

Söndag kl. 11.00
Tisdag kl. 09.00
Onsdag kl. 18.30
Fredag kl. 09.00 (digital webbandakt på Vantörs församlings Facebook)

HAGSÄTRA KYRKA

Hitta hit: Hagsätra torg 34, T-Hagsätra

Öppettider

Måndag: 13.00-17.00
Tisdag: 13.00-17.00
Onsdag: 12.00-17.00
Söndag: Öppet i samband med gudstjänst/mässa kl. 15.00.

Även öppet i samband med verksamhet på övriga tider.

Mässor och gudstjänster

Söndag kl. 15.00

Postadress till församlingen

Box 77
124 21 Bandhagen

Tel: 08-556 572 00 (växeln)
Tel: 08-556 572 11 (bokning av begravning, dop eller vigsel)
E-post: vantors.forsamling@svenskakyrkan.se

________________________________________________

Fakturor

Obs! Vi tar bara emot elektroniska fakturor. Fakturor skickas inte via post, de skannas till:

77802692@faktura.svenskakyrkan.se (e-faktura)

Följande adress måste också framgå på den skannade e-fakturan:

Fack 77802692
Box 15018
750 15 Uppsala

Organisationsnummer: 252000-0668

Ge en gåva

Skänk gärna en gåva via Swish till kyrkans arbete lokalt eller internationellt.

Swishnummer till diakoni: 123 606 47 29 (till behövande i vårt närområde)

Swishnummer till Act Svenska kyrkan: 123 431 55 45 (till krisdrabbade internationellt)

Samarbete med Sensus

Vantörs församlings samarbetar med Sensus vid vissa konserter, samtalsgrupper och kulturevenemang.

Dataskyddsförordningen - GDPR i Vantörs församling

2018 trädde den nya Dataskyddsförordningen i kraft, även kallad GDPR. Den innebär inte någon märkbar skillnad för dig som medlem eller besökare i Svenska kyrkan. Församlingen värnar om din personliga integritet och kommer fortsatt att hålla en hög skyddsnivå för dina personuppgifter.