En bebis i dopklänning får vatten på sitt huvud av en präst.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv döpa dig som vuxen? Som döpt blir du medlem i Svenska kyrkan, men också i den världsvida kristna kyrkan över hela vår jord. Kontakta oss, eller boka en doptid direkt här på webben, så återkommer vi till dig!

Välj tid, dag och kyrka för ditt dop

Boka dop, vigsel eller begravning

Ring: 08-556 572 11

Telefontider är måndag- fredag 9.00-11.30 samt 12.30-15.00.

Det går också bra att skicka e-post med bokningsförfrågningar
e-post: vantors.forsamling@svenskakyrkan.se

Bokning och planering

I Vantörs församling kan du boka dop genom att kontakta oss eller, om du önskar boka Vantörs kyrka klicka på länken Boka dop på webben. Fyll i vilken tid, dag och kyrka som passar dig, så åtekommer vi till dig! Under rubriken Övriga önskemål fyller du i om du önskar låna lokal för dopkalas.

För dop i Hagsätra kyrka kontaktar du församlingen.
Telefon 08-556 572 11
E-post vantors.forsamling@svenskakyrkan.se
För att kunna boka dop så behöver vi personnummer på den som ska döpas. Om det det gäller ett barn så behöver vi även föräldrarnas personnummer. Glöm inte  telefonnummer och gärna också e-post.

Du får en bekräftelse på bokad tid och namn på den präst som ska förrätta dopet. Prästen kontaktar dig sedan för dopsamtal. Vid dopsamtalet finns möjlighet att tala om dopet, gå igenom hur dopgudstjänsten går till och välja bibeltexter och psalmer. När det gäller psalmer och musik går det också bra att tala med någon av församlingens musiker. Till små barn finns fina dopklänningar att låna.

Plats och tillfälle

Du kan välja att döpa i Vantörs kyrka i Högdalen eller i Hagsätra kyrka på Hagsätra torg.

Det vanliga är att man har en separat dopgudstjänst för ett barn eller en vuxen. Men du kan också välja att ha dopet i söndagens gudstjänst. Är ni en familj där flera barn och/eller vuxna inte är döpta så går det utmärkt att ha en gemensam dopgudstjänst.

Du kan låna lokal för dopkalas i båda kyrkorna och även på öppna förskolan Regnbågen på Skebokvarnsvägen, ett stenkast från Vantörs kyrka. Läs mer om lokalerna här nedan. Kök och utrustning finns att låna i samtliga lokaler.

Församlingssalen i Vantörs kyrka rymmer 90 personer.
Vantörsalen i Vantörs kyrka rymmer 40 personer
Dagmarsalen i Hagsätra kyrka rymmer 40 personer
Öppna förskolan Regnbågen rymmer 13 sittande personer (ca 250 m från Vantörs kyrka)

Du får låna lokalen 5 timmar, den tiden inkluderar förberedelser, dopkalas och städning efteråt.

Det är inte några kostnader för vare sig dop eller lokal för dopkalas.

Har du praktiska frågor gällande lokalerna så kontaktar du församlingens vaktmästare, telefon 08-556 572 10 och med frågor gällande bokningen kontaktar du expeditionen 08-556 572 11.

Dopets symboler

Dopljuset

Den som döps får ett dopljus att ta med sig hem. Ljuset kan man tända på dopdagen och vid andra speciella tillfällen. Dopljuset kan följa barnet hela livet och när det första brunnit klart kan du hämta ett nytt i din församling.

Dopklänningen

Många barn döps i en dopklänning. Den är oftast vit, eftersom vitt är festens färg och även Kristusfärgen. Det finns möjlighet att låna dopklänning i församlingen.

Vattnet

Vattnet är en symbol för livet eftersom alla behöver vatten för att kunna leva. Vi lever också i vatten nio månader innan vid föds! Och när vi döps, sker det i vatten. Man talar ibland om dopet som ”den andra födelsen”, en födelse i anden och till ett löfte om det eviga livet.

Faddrar

Till ditt barn kan du välja en eller flera dopfaddrar om du vill. Det enda som krävs är att den som ska bli fadder är döpt.

Vuxendop och vuxenkonfirmation

Du vet väl att du kan bli döpt och konfirmerad som vuxen? Du kan gå med i en konfirmandgrupp för vuxna, och dop bokar du precis som vanligt!

Elisabeth Norberg

Vantörs församling