Ett brudpar som visar upp sina händer med vigselringar och ler mot kameran.
Foto: Sanna Olsson

Vigsel

Äktenskapet är en Guds gåva. Tillsammans ber vi Gud att välsigna vårt äktenskap och finnas med i både glädje och sorg. Genom vigsel i kyrkan bekräftas en kärleksrelation mellan två människor, inför Gud och inför varandra.

Går ni i bröllopstankar?

På expeditionen i Kyrkans hus får ni hjälp med att hitta ett passande datum och plats för just er. Svenska kyrkan Tidaholm vill i största möjliga mån tillgodose era önskemål.

Varför gifta sig?

Svaren är säkert många...

”För att vi älskar varandra och vill visa att vi hör ihop” är nog det vanligaste. Men den kärlek som har fört ett brudpar till altaret är ju så mycket mer än en stor och stark känsla. Den bär också med sig en uppriktig vilja till ömsesidig hänsyn, gemenskap, ömhet och närhet. Bland annat. Gud vill bära, hjälpa och stötta i livets alla skeenden.

Att gifta sig är en stor händelse i livet och det är många saker att tänka på. Men var lugn, Svenska kyrkan Tidaholm finns här för att hjälpa er.

Boka vigsel

Välkommen att boka tid för er vigsel direkt via webben. Det är enkelt, fyll i era kontaktuppgifter och önskemål och skicka formuläret till expeditionen i Kyrkans hus, Tidaholm.

Jag vill boka vigsel via formuläret!

Brudkronor

Det finns många fina brudkronor i Svenska kyrkan Tidaholm. Brudkronorna hör till en viss kyrka. Läs gärna mer och se bilder på några av de brudkronor som finns och i vilka kyrkor de hör hemma.

Har du frågor om brudkronorna eller önskar låna, kontakta expeditionen i Kyrkans hus.

Bra att veta inför vigseln

Om inspelad musik i kyrkan

Från och med 1 april 2019 går det bara att spela CD-skiva eller via iTunes i våra kyrkor. Om inspelad musik önskas i samband med kyrkliga handlingar ska musiken spelas från köpt CD eller iTunes.

Det är tillåtet för en privatperson att ladda ner en låt eller sång från iTunes och spela upp. Svenska kyrkan har avtal med STIM för att spela upp inköpt nedladdad musik. Det innebär att vi kan spela upp nedladdade låtar från iTunes och liknande tjänster.

Däremot kan inte Spotify eller andra tjänster för strömmad musik användas. Detta beror på avtal om STIM-ersättning gällande licenser/royalty till skivbolagen. Vid köp av CD-skiva eller via iTunes så betalas licens/royalty automatiskt vid köpet.

Kom ihåg att ange titel och kompositör i eventuellt programblad. Prata med prästen som ni har kontakt med i förväg så provspelning kan göras.

På Svenska kyrkans gemensamma sidor kan du läsa mer om inspelad musik från CD-skiva i begravningsgudstjänsten.

Bokning och frågor om vigsel

Har ni frågor är ni alltid välkomna att ta kontakt med expeditionen via telefon, e-post eller komma förbi Norra Kungsvägen 6 i Tidaholm.

Jag vill kontakta expeditionen

Mer om vigsel och bröllop på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Ett par står framme vid altaret för att gifta sig.

Etikett i kyrkan

Bröllopsdagen är en av de viktigaste dagarna i brudparets liv och kommer att bli ett minne för livet för både dem och gästerna. Lite etikett kan vara bra att känna till.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.