Drop in-dop & vigsel

Längtar ni efter att säga ja till varandra? Eller har du en önskan om att bli döpt eller låta ditt barn döpas? Nu finns chansen att under enkla men festliga former döpas eller vigas i Kyrkstugornas vackra trädgård. Nationaldagen tors 6 juni kl 10-14.

Torsdag 6 juni är det drop in-dop och vigsel i Kyrkstugornas trädgård intill Sofia kyrka från kl 10 till ca kl 14. Du behöver inte anmäla dig/er i förväg och det kostar ingenting. Kom klädd som det passar dig/er!

Dop

Registrering av dopet görs samma dag i Glasrummet i Sofia kyrka mellan kl 9.30-13.00 och du får då en doptid. Prästen har ett kort dopsamtal med familj eller dopkandidat strax innan dopet. Vill flera i familjen döpas så går det utmärkt, och alla åldrar är välkomna! Det går också bra att ha dop och vigsel i samma ceremoni.

I dopgudstjänsten sjungs en eller två psalmer, prästen läser ur bibeln, ber och döper genom att ösa lite vatten över huvudet på dopkandidaten. Medföljande syskon kan få uppgifter i dopgudstjänsten, exempelvis att hälla upp vatten i dopskålen.

Genom dopet blir den som döps medlem i Svenska kyrkan. Det är en fin och enkel handling och en symbol för Guds kärlek till varje människa.

När: Torsdag 6 juni mellan 10.00–ca 14.00. Registrering i Glasrummet Sofia kyrka mellan 9.30–13.00
Var: I Kyrkstugornas trädgård, Vitabergsparken, Mäster Pers gränd 4.
Info: Församlingsexpeditionen 08-615 31 00, sofia.forsamling@svenskakyrkan.se

Några praktiska saker att tänka på:

• Barn under 18 år behöver båda vårdnadshavarnas godkännande för att döpas (om det finns mer än en). Ta med undertecknat samtycke från vårdnadshavare som inte är med vid dopet.
  • Ta med giltig svensk id-handling. Det gäller både vuxna som ska döpas och vårdnadshavare till barn under 18 år.
  • Om du är döpt i en annan kyrka eller samfund så gäller det dopet i Svenska kyrkan och du kan inte döpas om, men du kan ändå bli medlem i Svenska kyrkan om du önskar.

Vigsel

Det enda du behöver göra är ta med din älskling, era legitimationer och en giltig hindersprövning från Skatteverket. Minst en av er måste vara medlem i Svenska kyrkan. Här kan du som bor i Sofia församling bli medlem direkt på webben » Bor du i en annan församling ansöker du om medlemskap där.

När: Torsdag 6 juni mellan 10.00–ca 14.00 (registrering mellan 9.30–13.00 i Glasrummet, Sofia kyrka)
Var: I trädgården till de mysiga röda 1700-tals stugorna i Vitabergsparken, Mäster Pers gränd 4.
Info: Församlingsexpeditionen 08-615 31 00, sofia.forsamling@svenskakyrkan.se

En populär tradition för bröllopsgäster är att kasta ris, rosenblad eller konfetti på brudparet efter vigseln. Vi vill be er att avstå från konfetti - dvs. små plast- eller papperslappar eller rosenblad av tyg. Det är svårt för oss att städa upp från marken och det bryts inte ner naturligt. Ett tips är att istället blåsa såpbubblor efter vigseln. Som bonus blir fotografierna oftast lite mer magiska med bubblor i luften.

Hjärtligt välkomna!

I dopet får vi ett löfte om att Gud är med genom hela livet, vad som än händer.