Drop in-vigsel i Nederluleå kyrka på pingstafton 2024

Lite enklare, lika stort. I år bjuder vi in till drop in-vigsel i medeltidskyrkan i Gammelstad på pingstafton den 18 maj kl. 10-15.

Bekräfta kärleken till varandra

Få saker är så stora som när två människor väljer att dela livet tillsammans. Och det är precis det vigselgudstjänsten handlar om – att bekräfta kärleken till varandra. Men idag hamnar fokus ibland på andra saker. Vilken färg på servetterna man ska ha. Var man ska dra gränsen på gästlistan. Om det är ok att ta ut en kuvertavgift.

Vi säger inte att det är fel. Vi tror bara inte att det passar alla människor och att en del ställningstaganden kring arrangemanget kan bli ett hinder för att komma till skott. Därför vänder vi oss till er som av olika anledningar inte har fått till det, och som uppskattar enkelheten och inte vill ha hundra frågor att ta ställning till.

Pingstbröllop

På pingstafton den 18 maj mellan klockan 10 och 15 är ni välkomna till drop in-vigsel i Nederluleå kyrka i Gammelstad, den vackra medeltidskyrkan mitt i kyrkstaden.

Församlingen står för präst, bröllopsvittnen, musiker och sångsolist.

Bröllopsgäster är varmt välkomna, men det går precis lika bra att komma själva eller med den närmaste familjen.

Hindersprövning

Beställ hindersprövning i god tid före vigseln. Ta med blanketten samt legitimationer och ringar till kyrkan. Om ni inte har ringar finns det att låna i kyrkan.
Före vigseln - hindersprövning

Medlem

För att vigas i Svenska kyrkans ordning måste en av er vara medlem.
Här finns information om hur man blir medlem i Svenska kyrkan:

Vigselsamtal

När ni kommer in i kyrkan kommer ni först att möta kyrkobokföringsassistenten som ser till att alla intyg är i sin ordning, det vill säga hindersprövning och vigselintyg, och att ni har giltiga id-handlingar. Därefter har ni ett vigselsamtal med den präst som ska viga er. Under samtalet bestämmer ni också vigselmusiken utifrån förvalda alternativ. Förbered er gärna genom att lyssna på musiken i förväg och gör musikvalen hemma i lugn och ro. Vigseln sker när vigselsamtalet är klart.
Musik under vigselakten vid drop in-vigsel

Fotografering

För er som inte har egen fotograf erbjuder vi enkel fotografering utanför kyrkan direkt efter vigseln. (Det är inte studiobilder av professionell fotograf.)

Bubbel och presentpåse

Efter vigselakten får ni fira er stora dag med alkoholfritt bubbel i ett tält utanför kyrkan. Det kostar inget. Ni kommer även att få en presentpåse att ta med er hem med lite smått och gott.

Välsignelse över äktenskap och förnyelse av äktenskapslöften

Den här dagen finns det även möjlighet för redan gifta par att förnya sina äktenskapslöften, eller att få välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap.

Vanliga frågor om drop in-vigsel

Får vi välja präst? Får vem som helst gifta sig? Behöver vi ringar? Nedan kan ni läsa svaren på några vanliga frågor om drop in-vigsel.  Ni kan också ställa frågor via ett formulär, om ni saknar svar på någon fråga.
Frågor och svar om drop in-vigsel 2024

Störst av allt är kärleken och att fira den behöver varken kosta särskilt mycket tid eller pengar.

Svenska kyrkan

Frågor och svar om drop in-vigsel

Här har vi samlat några vanliga frågor om drop in-vigsel i Nederluleå kyrka den 18 maj 2024. Om du inte hittar svar på din fråga kan du skicka den via ett formulär.

Musik under vigselakten vid drop in-vigsel

Till vigselakten vid drop in-vigsel i Nederluleå kyrka 18 maj 2024 kan ni välja två psalmer, en solosång samt ingångs- och utgångsmusik.

Vi arbetar under drop in-vigseldagen i Nederluleå kyrka

Pingstafton, lördag 18 maj 2024 kl. 10-15.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

Drop in i Nederluleå församling genom åren (vigslar och dop)

Drop in-vigsel i Nederluleå kyrka 27 maj 2023: 6 vigslar.

Drop in-vigsel i Nederluleå kyrka 4 juni 2022: 14 vigslar.

Drop in-vigsel i Nederluleå kyrka 22 maj 2021: 13 vigslar.

Drop in-vigsel i Nederluleå kyrka 30 maj 2020: 8 vigslar.

Drop in-vigsel i Nederluleå kyrka 8 juni 2019: 15 vigslar och
en välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap.

Drop in-vigsel i Nederluleå kyrka 26 maj 2018: 7 vigslar, en förnyelse av äktenskapslöften.

Drop in-vigsel i Nederluleå kyrka 3 juni 2017: 17 vigslar.

Drop in-vigsel i Nederluleå kyrka 4 juni 2016: 14 vigslar.

Drop in-dop i Porsökyrkan 16 april 2016: Ett dop.

Drop in-vigsel i Nederluleå kyrka 13 juni 2015: 10 vigslar.

Drop in-vigsel och drop in-dop i Nederluleå kyrka 14 februari 2015: 10 vigslar, en välsignelse över äktenskapet, fyra dop.